El Kitabı
10002 PAYDAŞ MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ EL KİTABI
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
1/12 |
1.
Kapsam
10002 Paydaş Memnuniyeti
Yönetim Sistemi el kitabı Samsun
Üniversitesinin paydaş geri
bildirim yönetim çerçevesini ortaya koymakta
olup, Kalite Yönetim Sistemi kapsamına dahil
olan birimlerin
paydaşlarına sunmuş olduğu hizmetler ile
ilgili olarak paydaşlardan geri bildirimlerin
temin şekli, kayıt altına
alma biçimi
ve paydaşların
beklentilerini gerçekleştirecek ve sistemi daha
işler hale getirecek çalışmaların ortaya konması ve belirlenen uygunsuzlukların
tespiti, bunların ortadan kaldırılması, önlenmesi ve geri bildirimlerin
kalite yönetim sisteminin sürekli olarak
iyileştirilmesi
için kullanılması sürecinde izlenecek yöntem ve sorumlulukları belirlemeyi
amaçlamaktadır. SAMÜ paydaş memnuniyeti yönetim
sistemi
üniversitenin stratejik amaçları, hedefleri, performans ve süreç yönetimi ile
ilişkilidir. Bu el kitabında paydaş şikâyet, öneri ve istek bildirimi ile
memnuniyet yönetim süreci olmak üzere iki temel bileşen yer almaktadır. El
kitabının her iki bileşeni de etkili bir paydaş memnuniyeti yönetim sistemi
için sürecin genel tanımlamasını, planlanmasını, kontrolleri ve raporlama
yapısını içermektedir. SAMÜ paydaş memnuniyeti yönetim
sistemi Üniversitemizin
organizasyon şemasında yer alan bütün
birimleri, süreçleri ve faaliyetleri kapsamaktadır. Paydaş memnuniyeti yönetim sistemi geri bildirimlerinin yönetim sorumluluğu; üst yönetim,
süreç yöneticileri ve birim yöneticilerine
aittir. Yasal olarak kullanılabilecek dilekçe ve yasal başvuru gibi haklar bu el
kitabı kapsamında değildir. SAMÜ Paydaş
Memnuniyeti Yönetim Sistemi TS EN
9001
ve 10002 standartları (genel ilkeler, kılavuzluk prensipleri), Yükseköğretim
Kalite Kurulu iç-dış değerlendirme ölçütleri ile uyumludur.
2.
Atıf yapılan standart ve/veya
dokümanlar
TS ISO 10002:2018
Kalite yönetimi — Paydaş Memnuniyeti
— Kuruluşlarda
şikâyetlerin ele alınması için kılavuz
bilgiler, TS EN ISO 9001:2015
Kalite Yönetim Sistemleri Genel Şartlar
3. Terimler
ve tarifler
3.1
Şikayetçi: Şikayeti yapan kişi, kuruluş veya temsilcisi,
3.2
Şikayet: Bir kuruluşa ürünleri veya şikayetleri ele alma
prosesleri ile ilgili yapılan memnuniyetsizlik ifadesidir. Burada doğrudan veya
dolaylı olarak cevap veya çözüm beklenir.
3.3
Müşteri: Ürünü/hizmeti alabilen veya alan kuruluş veya kişi.
3.4
Müşteri memnuniyeti: Gerçekleştirilen faaliyetin müşteri
tarafından algılanma, müşteri beklentilerinin karşılanma derecesi.
3.5
Müşteri hizmeti: Bir ürünün ömür döngüsü boyunca müşteri ile
kuruluşun etkileşimi.
3.6
Geri bildirim; Ürünler veya şikayetleri ele alma prosesleriyle
ilgili olarak görüşler, yorumlar ve ilgi beyanları.
3.7
İlgili taraf ( Paydaş): Bir kuruluşun performansından veya
başarısından fayda sağlayan kişi veya grup.
3.8
Organizasyon: Kurumun işlevleri ya da sorumlulukları kapsamında ilişkileri
olan kişi ya da grup.
4. İlkeler
4.1. Genel
Madde 4.2 ile 4.13 arasında verimli ve
efektif bir paydaş memnuniyeti sistemi kurulması için rehber
olarak hazırlanmıştır.
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
2/12 |
4.2.
Taahhüt
Samsun
Üniversitesi Paydaş Memnuniyeti Yönetim Sistemi için yönetim tarafından, yetki
atamaları yapılmış, kaynaklar onaylanmış ve tayin edilmiştir. Toplanan paydaş
memnuniyet geri bildirimlerini ele alma, tanımlama ve uygulama hususları Kalite
Koordinatörlüğü tarafından yürütülmektedir. Gerek SİMER (Samsun Üniversitesi
İletişim Merkezi), gerekse şikayet-öneri kutusu, dilekçe vb. yollarla gelen
geri bildirimler SİMER geri bildirim sistemi üzerinden kayıt altına alınmakta
ve süreç kartlarında belirtilen zaman aralığında işlem yapılıp üst yönetime 3
er aylık periyotlarla raporlama yapılmaktadır.
4.3.
Kapasite
Samsun
Üniversitesi tarafından Paydaş Memnuniyeti Yönetim Sisteminin işletilmesi için
gerekli insan kaynaklar belirlenmiş ve sağlanmıştır. Standardın hayata
geçirilmesi ve sürekliliğinin sağlanması için her türlü tedbir alınmıştır.
Referans Doküman:
4.4.
Şeffaflık
Samsun Üniversitesi tarafından paydaşlarımızın şikayet, öneri, memnuniyetlerini (öğrenci, personel, ilgi taraflar v.b) kolaylıkla bildirebilmeleri için SİMER geri bildirim sistemi oluşturulmuş olup Üniversitenin ana web sayfasında ve bütün birimlerde paydaşların en çok kullandığı alanlarda QR kod ile erişime sunulmuştur. Ayrıca üniversitedeki uygun yer ve mekanlarda öneri ve şikayet kutuları aracılığıyla da geri bildirmeler sağlanmaktadır. Yüz yüze yapılan bildirimlerin kayıt altına alınması kalite yönetim sistemi kapsamında güvence altına alınmıştır.
4.5
Ulaşılabilirlik
Paydaş memnuniyet
geri bildirimleri
13 farklı
yolla alınabilmektedir:
1.
SİMER geri bildirim sistemi
2.
Telefon yoluyla
3.
Kurum personeli aracılığıyla
4.
E-posta adresi yoluyla
5.
Web adresindeki şikâyet formu aracılığıyla
6.
Anketler aracılığıyla
7.
Yöneticilerle bire bir görüşme yoluyla
8.
Şikâyet kutusu
9.
Dilekçe
10.
Yüz yüze
11.
Sosyal medya
12.
Düzeltici ve İyileştirici Faaliyet Formu
Memnuniyet
geri bildirimlerinin yapılması için bilgilendirmeler; geliştirilen SİMER
sayesinde kurumun tamamında ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler online
olarak alınabilmektedir. Bütün paydaşlar tarafından her türlü memnuniyet,
dilek, görüş, şikayet ve bilgi edinme sistem üzerinden alınabilmekte,
değerlendirilmekte ve geri bildirimde bulunan kişi ya da kuruluşa geri dönüşler
yapılmaktadır. SİMER’in kullanımı ve KVKK kapsamındaki her türlü bilgi
hazırlanmış ve paydaşların kullanımına sunulmuştur.
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
3/12 |
4.6.
Cevap Verebilirlik
Paydaşlar her türlü görüş ve önerilerini SİMER, Dilek, öneri,
şikayet ve memnuniyet kutularından, yüz
yüze vb. kanallardan kuruma iletebilmektedir. Alınan geri bildirimler SİMER’e kayıt edilerek
sistem üzerinden ilgili birim sorumlusu tarafından teslim alınmakta ve süreç
kartlarında tanımlandığı şekilde prosesler işletilmektedir. Her bir geri
bildirim ile ilgili işletilen süreç sonunda elde edilen bilgi –bulgu paydaş ile
paylaşılmakta olup adil ve şeffaf bir şekilde süreç yürütülmektedir.
4.7.
Bilgi Bütünlüğü
Üniversitemiz
tarafından paydaş şikayetlerinin alınması, yönetilmesi sonuçlandırılması ve
değerlendirilmesi ile ilgili yöntem ve metedojileri belirleyerek deklare etmiş
ve sürekliliğini sağlanmıştır. Alınan geri bildirimlerinin tamamı SİMER’e
girilmektedir. SİMER üzerinden oluşturulan dilek, şikayet, öneri ve
memnuniyetler yetkili birim amirlerinin koordinesinde proseslerde belirtilen iş
ve işlemlere uygun bir şekilde süreç işletilmektedir.
4.8.
Gizlilik
Ele alınan paydaş geri bildirimleri anonim olarak işlenmektedir.
Geri bildirim sahibi kendi kişisel bilgilerini paylaşmak istemesi durumunda
SİMER bu talebe cevap vererek geri bildirim sahibinin bilgileri birim amiri
tarafından görülebilmektedir. Geri bildirim sahibi bilgilerinin görünmez
olmasını istemesi durumunda hiç kimse bu bilgilere ulaşamaz ve sistem buna izin
vermez. Ayrıca geri bildirimde bulunan kişinin kişisel bilgileri şikâyet ele
alınırken kimse ile paylaşılmaz. Şikayetlerle ilgili gizlilik esasları ilgili
mevzuatlar ve KVKK kapsamında sağlanmaktadır.
4.9.
Paydaş Odaklı Yaklaşım
Paydaşlardan geri bildirimler
birçok kanalla alınmaktadır. Gelen her
bildirim incelenir ve cevaplanır. Tüm geri bildirimler gerekli yönlendirmeler yapılarak kapatılmaktadır. Üniversitemiz tarafından TS EN ISO
9001:2015
çerçevesinde bir kalite yönetim sistemi
kurulmuş ve sürdürülmektedir.
4.10.
Hesap verebilirlik
Üniversitemize gelen tüm
şikayetler ve
öneriler KVKK gerekleri dikkate alınarak
kayıtları oluşturulması incelenmesi
ve değerlendirilmesine
dair süreçler TS ISO
10002
kapsamında oluşturulmuş ve sürekliliği sağlanmıştır. Sonuçlanmış/sonuçlanmamış
geribildirim taleplerine dair kayıtlar KVKK gerekleri dikkate alınarak sistem üzerinden cevaplandırılmaktadır.
Ayrıca üst yönetime geri bildirim ile ilgili sürecin işleyişi,
geribildirimlerin yoğunlaştığı noktalar vb. gibi bilgi amaçlı raporlar sunulmaktadır.
4.11.
Sürekli İyileştirme
Paydaş
memnuniyeti geri bildirim sisteminden alınan dönütler ve öneriler çerçevesinde
üniversitemizde sürekli iyileştirmeler yapılmaktadır.
Referans
Doküman:
4.12.
Yeterlilik
Paydaş memnuniyet geri bildirimlerini ele alan personelin yeterlilik
gereklilikleri görev tanımları üzerinde ve
5.1.1.4. Sorumluluk ve Yetki kısmında
belirtilmiştir. Ayrıca ilgili bütün personele standart ve SİMER geri bildirim
sistemi hakkında sürekli bilgilendirme seminerleri yapılmakta ve süreç dinamik
bir şekilde kurumda işletilmektedir.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ MEMNUNİYETİ YÖNETİM
SİSTEMİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
PYMS.KEK01 |
Yayın Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
4/12 |
Referans
Doküman:
4.13 Dakiklik
Üniversitemiz
tarafından yasal gereklilikler dikkate alınarak paydaşlarımızdan gelen öneri,
dilek, memnuniyet ve şikayetler hızlı ve etkin bir şekilde takip edilmektedir.
SİMER sisteminde tanımlı zaman süreçleri içerisinde geri bildirim yapılmayan
başvurularla ilgili sistem otomatik olarak uyarı vermekte ve üst yönetime
raporlama yapmaktadır.
5.
Şikayetleri Ele Alma Çerçevesi
5.1.
Kuruluşun Bağlamı
Üniversitemiz tarafından TS
EN ISO
9001:2015
kalite yönetim sistemi genel şartlar
standardı kapsamında paydaş memnuniyeti yönetim sistemi süreçlerini
etkileyen iç ve dış hususlar
belirlenmiş olup, sürdürülebilir kılınmıştır. Burada belirlenen iç ve
dış hususlar
TS ISO
10002
standardını da kapsamaktadır.
Referans
Doküman:
Samsun Üniversitesi
KEK01
Madde 4.1. Kuruluş ve
Bağlamının Anlaşılması (TS EN ISO
9001:2015
5.1.1. Kapsam
Samsun
Üniversitesi Kalite Yönetim Sistemi kapsamında alınan paydaş memnuniyet/şikayet
geri bildirimlerinin sistematik bir şekilde ele alınması, işlenmesi ve
sonuçlarının geri bildirimlerinin sağlanması.
5.2
Liderlik ve Taahhüt
Üst
yönetim, geri bildirimlerin etkin ve verimli şekilde alınmasını sağlamak için
SİMER yazılım programını faaliyete sokmuştur. Bütün paydaşların sürece dahil
olması için toplantılar yapmış, tanıtım videoları çektirmiş ve kurumun
tamamında SİMER’i kullanmaya yönelik farkındalık QR kod uygulamaları
oluşturarak süreci çok ciddi bir şekilde sahiplenmiş ve sürecin arkasında
olduğunu taahhüt etmiştir.
Şikayetleri ele alma sürecinde hem personelin hem de
paydaşların, kurumun faaliyet, hizmet ve süreçlerinin sürekli iyileştirilmesine
katıda bulunması için gerekli mekanizmalar oluşturulmuş ve bu konuda
yetkilendirmeler yapılmıştır. Üst yönetim, geri bildirimlerin sonuçlanması için
gerekli yasal mevzuat ve kalite çerçevesinde her türlü önlemi alarak sürecin
sağlıklı bir şekilde işletilmesi için her türlü kararlılığı ortaya koymaktadır.
5.3
Politika
Üniversitemiz
Paydaş Memnuniyet Politikamız kalite komisyonu tarafından hazırlandıktan sonra
senatoya sunulmuş ve senatonun kabulünden sonra yayınlanmıştır.
Samsun
Üniversitesi; sunmuş olduğu bütün hizmetlerin temel odağını oluşturan “Paydaş
Memnuniyeti”nin sürdürülebilirliğini sağlamak ve en üst düzeye taşımak için
aşağıdaki politikayı benimser ve uygular;
Paydaşların
ihtiyaç ve beklentilerini doğru analiz etmek için memnuniyet odaklı yaklaşımı
benimseyerek elde edilen dönütler neticesinde paydaş memnuniyetini artırmaya
yönelik sürekli iyileştirmeler yapmayı,
Geri bildirim alma
kanallarını etkin ve verimli bir şekilde kullanarak tarafsızlık, şeffaflık ve
gizlilik ilkesi içerisinde değerlendirerek çözümler üretmeyi, benimser.
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
5/12 |
5.4
Sorumluluk ve Yetki
5.4.1
Üst Yönetim;
a) Şikâyetleri ele alma
süreçleri ve hedeflerinin Kurum içinde işletiliyor olmasını sağlamak,
b) Kurum’un şikâyetleri
ele alma süreçlerinin 10002 Paydaş Memnuniyeti politikasına uygun
olarak planlanmasını, geliştirilmesini, işletilmesini, korunmasını ve sürekli
iyileştirilmesini sağlamak,
c) Paydaş şikâyetlerini ele alma süreci için gerekli
yönetsel kaynakların etkin ve verimli
bir şekilde tanımlanması ve atanmasını sağlamak,
d) Şikâyetleri ele alma
sürecinin sürekli iyileştirilmesini sağlamak,
e) Şikâyetleri ele alma sürecinin
ilgili taraflara duyurulmasını sağlamak,
f) Paydaş memnuniyeti politikasını
süreç yönetimine uygun planlanmasını, tasarlanmasını, uygulanmasını,
sürdürülmesini ve sürekli iyileştirilmesini
sağlamaktan, geri bildirimleri ele almak için bir yönetim temsilcisi atamaktan
ve görev tanımında verilen yetki ve sorumluluklara ilave olarak yönetim
temsilcisinin sorumluluklarını ve yetkisini açıkça tayin etmekten, yönetim
temsilcisinin atanması, görev ve sorumluluklarının duyurulmasını sağlamaktan
sorumludur.
5.4.2 Kalite Koordinatörü;
a)Birim
yöneticileri ile koordineli bir şekilde geri bildirimlerin takibini sağlamak,
b)Performans değerlendirmesini, takibini ve raporlamasını yapmak,
c) İyileştirme için tavsiyeleri ile
birlikte Paydaş Memnuniyeti Prosesi/Faaliyetleri hakkında üst yönetime rapor vermek,
d) Birim yöneticileri ile gerekli
durumlarda geri bildirimlerin değerlendirilmesi amacıyla yapılacak olan
değerlendirme toplantılarını koordine etmek ve gerçekleştirmek,
e) Şikâyetleri ele alma sürecinin
işletilmesini sağlanmak, f)Şikâyetlerin üst yönetime bildirimini sağlamak
g)
Şikayetleri
ele alma süreci ile ilgili bilginin kolayca ulaşılabilir olmasını sağlamak
ğ)Şikâyetleri ele alma sürecini ilgili taraflara duyurmak,
h)
Paydaş
memnuniyeti geri bildirim prosesinin etkinliğinin artırılması amacıyla
paydaşlar ile doğrudan iletişim kuran personelin eğitim süreçlerini takip
etmekten sorumludur.
5.4.3 Kalite
Koordinatörlüğü Personeli;
a) Şikâyetleri ele alma sürecinin işletilmesine
destek olmak,
b) Geri bildirim kutularından gelen
kapalı zarflar içerisindeki formları SİMER geri bildirim sisteminde kayıt
altına almak,
c) Birimler tarafından süresi
içerisinde gerçekleşmeyen faaliyetlerin bildirimini koordinatöre iletmek,
d) Veri hazırlama ve raporlama
takviminin birimlere duyurulmasından ilan edilen takvime uygun olarak
anketlerin gerçekleştirilme yöntemlerini (çevrim içi, yüz yüze vb.)
belirlemekten ve uygulanmasını sağlamaktan, gerçekleştirilen her bir memnuniyet
ölçme işlemleri sonucunda hazırlanan analiz ve değerlendirme sonuçlarını üst
yönetime sunmaktan sorumludur.
5.4.4
Birim
Temsilcisi
a) Şikâyetleri ele alma sürecinin
işletilmesine destek olmak,
b) Şikâyetleri ele alma süreci ile
elde edilmek istenen Paydaş odaklılığı için gerekli farkındalığı oluşturmak,
c)Şikâyetlerin ele alınması ile ilgili yapılan aksiyon ve kararların
raporlanmasını sağlamak,
d) Alınan aksiyonların, problemin
çözülmesini ve gelecekte tekrar oluşmasını engellemek,
e)
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
6/12 |
f) Kalite Koordinatörlüğü ile etkileşim
halinde çalışmak,
g) SİMER’e gelen geri bildirimlerin
güvenliğinin sağlanmak,
h) SİMER geri bildirim sisteminde
birimlere ulaşan bildirimleri kalite sorumlusu ile birlikte değerlendirmek ve
öncelikli olarak çözümlenecek bildirimlere karar vererek,
gerekli görülen durumlarda düzeltici ve iyileştirici faaliyetlerin planlanarak sonuçlandırılmasından sorumludur.
5.4.5
Birim Sorumlusu
a) Şikayetleri ele alma ile ilgili
eğitimleri almış olması,
b) 10002
Paydaş Memnuniyeti Kalite Yönetim Sistemi için kendi birimine ait ve Paydaş
Memnuniyeti Birim Temsilcisi tarafından verilen görevleri yerine getirmek,
c) Birim içerisindeki 10002
Paydaş Memnuniyeti Kalite Yönetim Sistemi dokümantasyon işlemlerini yerine getirmek,
d) Üniversitede paydaş odaklılık
kavramının bilincinde olunmasının ve bu bilincin yaygınlaştırılmasının
sağlanmasına yönelik faaliyetlere katılmak, e)Şikâyetleri ele alma sürecinin
gerekliliklerinin yerine getirilmesinden sorumlu olmak.
5.4.6
Tüm çalışanlar;
a) Şikayetlerle ilgili rollerinin,
sorumluluklarının ve otoritelerin farkında olması,
b) Şikayetçiye hangi prosedürün
uygulanması gerektiğinin ve hangi bilgileri vermesi gerektiğinin farkında
olması, c)Tüm şikayetlerin SİMER geri bildirim sistemi üzerine aktarılmasını
sağlamak.
6 Planlama, Tasarım ve Geliştirme
6.1.Genel
Üniversitemiz tarafında TS EN ISO
9001:2015
Kalite Yönetim Sistemi kapsamında risk
ve fırsatlar
belirlenmiş olup yönetilmektedir.
Referans
Doküman:
6.2. Hedefler
Hedefler
belirlenmiş ve yönetilmektedir.
Referans
Doküman:
6.3.
Faaliyetler
Üniversitemiz
tarafından paydaş memnuniyetini sürdürmek ve artırmak için şikayetlerin ele
alınması ve yönetilmesi ile ilgili proses oluşturulmuştur.
Referans Doküman:
Samsun Üniversitesi
10002
Paydaş Memnuniyeti
Yönetim Prosesi.
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
7/12 |
6.4.
Kaynaklar
Üniversitemiz tarafından TS
EN ISO
9001:2015
Kalite Yönetim Sistemi kapsamında kaynakların
temin edilerek sürekliliğin ve yetkinliklerin
sağlanması ile ilgili hususlar
belirlenmiştir.
Referans
Doküman:
7
Şikayetleri Ele Alma Sürecinin İşleyişi
7.1.İletişim
Samsun Üniversitesi Paydaş Memnuniyetini alma süreçlerini birçok kanaldan sürdürmektedir. Bunların başında;
Formlardan,
Dilek, öneri, şikâyet ve memnuniyet
kutularından,
Diğer kanallardan gelen bütün geri bildirimler SİMER geri
bildirim sistemine aktarılarak dijital ortamda da kayıt altına alınır, ilgili
süreçler işletilir ve geri bildirimde bulunan kişiye bildirimde bulunur.
Referans
Doküman:
7.2.Dilek,
Öneri, Şikayet ve Memnuniyetin Kayıt Altına Alınması
Samsun Üniversitesinin 10002 Paydaş Memnuniyeti
Yönetim Sistemi kapsamındaki hizmet ve
etkinlikleri hakkında görüş belirtmek isteyen
paydaşların SİMER üzerinden ve kolay
ulaşabileceği belirli alanlara konulan geri
bildirim kutuları vasıtasıyla ve yukarıda belirtilen diğer yöntemlerle alınır.
Kurumun tamamında bütün birimlerde paydaşların göreceği alanlarda QR kodlar
yapıştırılarak SİMER geri bildirim modülüne geri bildirimlerin iletilmesi
sağlanmaktadır. Yine web sayfamızdan direkt link verilerek görünür haline
getirilmiş ve her türlü talebi bu sistem üzerinden alınmaktadır. Bunun yanında
uygun noktalara yerleştirilen dilek, öneri, şikayet ve memnuniyet kutularından
herhangi birini ve bu kutularda
kullanım için tasarlanmış olan TS
EN ISO
9001:2015
Geri bildirim
kutularında bulunan ORT/FRM025
Dilek, Öneri, Şikayet ve Talep
Formunda ki alanların paydaşlar tarafından
doğru olarak doldurulması beklenir. Adı, soyadı ve iletişim bilgileri
alanlarının doldurulması paydaş isteğine bağlı
olup, bu bilgilere ilişkin alanları
dolduran geri bildirim sahiplerine zamanında bilgilendirme yapılması sağlanır.
Dilek, şikayet ve öneri kutularını açmak, gelen şikayetleri
tasnif edip tutanak altına aldıktan sonra kalite koordinatörlüğüne iletmek
üzere her birimden en az iki personel olmak üzere "geri bildirim kutusu
açma görevlileri" belirlenmiştir.
Birimlerde bulunan geri bildirim kutuları ayda iki sefer “geri
bildirim kutusu açma görevlileri” tarafından açılarak tasnif edilerek tutanak
altına aldıktan sonra kalite koordinatörlüğü birimine iletilir.
Geri bildirim kutusu kanalı ile
alınan geri bildirimler, kalite koordinatörlüğü
personeli tarafından SİMER geri bildirim
sistemine kaydeder. Geri bildirim
sistem üzerinde oluşturulduğunda
otomatik olarak ilgili birimin süreç yöneticisi ve
kalite sorumlusuna iletilir; paydaşa geri
bildirimin alındığına dair e-posta bilgilendirmesi
yapılarak
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
8/12 |
geri bildirim takip kodu gönderilir. SİMER Geri Bildirim Sistemi, geri
bildirimlerin elektronik ortamda alınmasını sağlamak
amacıyla Samsun Üniversitesi tarafından geliştirilmiş olan bir
modüldür. SİMER Geri Bildirim Sistemine
kolay ulaşabilmesini sağlamak üzere Üniversitemiz
ana web sayfasında giriş butonu bulunur.
Ayrıca simer.samsun.edu.tr adresinden de direkt ulaşılabilir.
Telefon,
faks, e-posta gibi sözlü başvurular da değerlendirmeye alınır.
Referans
Doküman:
7.3.
Şikayetlerin Takip Edilmesi
SİMER Geri Bildirim Modülüne kayıt yapılan her başvuru için sistem tarafından otomatik bir takip numarası verilir. Birimlerde görevlendirilmiş olan birim sorumlusu veya kalite sorumluları, birimlerine gelen geri bildirimleri anlık olarak görüntüleyebilmektedirler. Birim sorumlusu veya kalite sorumluları tarafından incelenen geri bildirimler, herhangi bir işlem yapılmaksızın açıklama notu girilerek yanıtlanabilir, ilgili personele veya başka bir birime yönlendirilebilir. Gerek görüldüğünde geri bildirim üzerinden düzeltme veya düzeltici-iyileştirici faaliyet oluşturabilir. Birim sorumlusu tarafından alınan geri bildirime ilişkin planlamalar yapılır ve tanımlı-tanımlı olmayan süreç kartlarına bağlanarak işleme alınır. Bildirimler aciliyetine ve önceliğine göre değerlendirilir. Acil Şikayet; Prestij kaybı, tazminat ihtimali, geniş kesimleri etkileme ihtimali olan Öneri ve Şikayet konuları Yönetim Kuruluna sunularak yapılacak düzeltici faaliyet kararları alınır. Öncelikli Şikayet; Tekrar eden şikayetler düzeltici faaliyetler yapılarak, gerekli hallerde Yönetim Kurulu bilgilendirilir. Normal Şikayet; Yürütülen faaliyetlerle ilgili memnuniyetsizlik ifadesi olan düzeltme talepleri ile karşılaşılması durumunda şikayeti alan kişi tarafından takip edilir.“PRS08 Düzeltici ve İyileştirici Faaliyet Prosedürü ve PRS10 Uygun Olmayan Hizmetin Kontrolü Prosedürü” ne göre işlem yapılır. Düzeltme yapıldığında geri bildirim modülüne gerekli alanlar doldurularak geri bildirim kapatılır. SİMER modülü tarafından ilgili paydaş bilgilendirilir. DİF planlaması halinde ise geri bildirim modülünde DİF açıldığı hususu SİMER anlık raporlamaları ile takip edilir.
Üniversitemizin prestij kaybına veya kişisel hakları konu alan
bildirimler ile kamu zararı ve geniş kesimleri etkileme ihtimali olan “acil
şikayetler” olarak değerlendirilir ve SİMER geri bildirim modülü üzerinden
“öncelikli bildirim” olarak sınıflandırılır. Herhangi bir birim seçilmeden
oluşturulmuş ve yanlış birime iletilmiş geri bildirimler, Kalite
Koordinatörlüğü tarafından doğru birim ile ilişkilendirilir.
Ayrıca; birimler kendilerine doğrudan gelen dilek, öneri, şikâyet ve memnuniyetlerini konularına göre tasnif edip değerlendirirler. Birimler alınan şikâyetlerle ilgili olarak şikâyet sahiplerine şikâyetin kendilerine ulaştığını sistem üzerinden oluşturulan takip numarası ile birlikte bildirir. Bu kapsamda birimler dilek, öneri, şikâyet ve memnuniyet sahibinin formda bildirdiği irtibat kanallarından en uygununu kullanarak TS EN ISO 9001:2015 Dilek, Öneri, Şikâyet ve Memnuniyet Form (ORT/FRM025) sahibine dönüş yaparlar. Sürecin akışını sistem üzerinden takip edebileceği gibi Öneri ve Şikayet Takip Listesi ile de izlerler. Elektronik posta, telefon, mesaj, yüz yüze görüşme, sosyal medya vb. yoluyla alınan geri bildirimler, paydaşların geri bildirimlerini bu tür kanallar aracılığı ile iletmeyi tercih etmeleri durumunda, geri bildirime ait verilerin SİMER Geri Bildirim Modülünde kayıt altına alınması ve iletişim adresi belirtilmişse ilgili paydaşın bilgilendirilmesi sağlanır.
CİMER, Bilgi edinme talepleri veya geri bildirim mahiyeti taşıyan dilekçeler, üniversitemize CİMER bildirimleri, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu çerçevesinde alınan talepler ile öneri veya şikâyet mahiyetinde olan dilekçelere yönelik değerlendirmeler süreç kapsamında değerlendirilmeyecektir. Bu tür bildirimler periyodik aralıklarla konularına göre ayrıştırılarak istatistiksel bilgileri gözden geçirme çıktısı olarak YGG toplantılarında görüşülmek üzere kalite koordinatörlüğüne iletilir.
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
9/12 |
Memnuniyet ifadeleri ile ilgili olarak da gerek memnuniyet
ifadesinin konusu olan birim çalışanlarına, gerekse memnuniyetini ifade eden
kişiye sistem üzerinden geri bildirim yapılır.
Üniversitemiz faaliyetlerinin paydaşlar üzerindeki algısının anlaşılabilmesi amacıyla memnuniyet ölçümleri yapılır. Paydaş beklenti ve ihtiyaç analizleri yılda bir kez güncellenir. Güncelleme sonuçlarına göre kalite koordinatörlüğü tarafından “Veri Hazırlama ve Raporlama Takvimi” belirlenir. Kalite koordinatörlüğü takvime uygun olarak anketlerin gerçekleştirilme yöntemlerini (çevrimiçi, yüz yüze vb.) belirler ve uygulanmasını sağlar. Paydaş memnuniyet sonuçları internet sitesi üzerinden paydaşlara duyurulur. Gerçekleştirilen her bir memnuniyet ölçme işlemleri sonucunda hazırlanan analiz ve değerlendirme sonuçları üst yönetime sunulur. Üniversitemizde yürütülen süreçlerin performansını etkileyecek memnuniyet sonuçları ilgili süreç yöneticisine iletilir. Değerlendirme sonuçlarına göre gerekli hâllerde düzeltici-iyileştirici faaliyet prosedürüne göre işlemler gerçekleştirilir. Paydaş memnuniyeti ölçme süreci belirlenen takvime göre sürdürülür ve tüm memnuniyet ölçme sonuçları gözden geçirilmek üzere YGG toplantısında değerlendirilerek sürecin sürekliliği ve iyileştirilmesi sağlanır.
7.4
Şikayetin
alındığının bildirilmesi
SİMER yada diğer yollarla alınan bütün bildirimler sisteme kayıt
edilmekte ve sistem üzerinden geri bildirimde bulunan paydaşa hem bilgilendirme
maili hem de geri bildirimini takip etmek için takip numarası verilmektedir.
7.5 Şikayetin ilk değerlendirmesi
Gelen bütün
şikayetler SİMER üzerinden ilerlemektedir. Bu kapsamda gelen şikayetler
konusuna göre önce birim amirlerine veya kalite koordinatörlüğüne düşer. Burada
şikayetlerin konusuna göre süreç yürütülür.
Referans
Doküman:
Samsun Üniversitesi
10002
Paydaş Memnuniyeti Yönetim Prosesi
7.6.
Şikayetlerin incelenmesi
Şikayetler
bir önem sırasına konulur. Önem sırası belirlenirken talep ya da şikayetin
ivedilikle giderilmemesi halinde yeni mahrumiyetler ve mağduriyetler
oluşabilecek olanlar öncelikli olarak sınıflandırılır.
Öncelikli
şikayetler birime ulaştığı gün içerisinde değerlendirilmeye alınır ve şikayetin
niteliğine göre giderilmesine yönelik çalışmalar da aynı gün içerisinde
başlatılır.
Referans
Doküman:
Samsun Üniversitesi
10002
Paydaş Memnuniyeti Yönetim Prosesi
7.7.
Şikayetlere cevap verme
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
10/12 |
Dilek, öneri, şikayet
ve memnuniyetin
alınması ve kaydedilmesinden sonra ilgili
birimler çözüm faaliyetlerine başlarlar. Birimler
gelen şikayetleri dikkate alarak
gerekli konularla ilgili TS EN
ISO 9001:2015 Düzeltici ve İyileştirici Faaliyet Prosedürü (PRS08)kapsamında düzeltici ve iyileştirici faaliyet başlatırlar. Faaliyet sonuçları SİMER
ve uygun irtibat kanallarından dilek, öneri
ve şikayet
sahibine iletilir. Uygun bir irtibat
kanalı belirtilmediği veya dilek,
öneri, şikayet ve memnuniyet sahibi
ile yüze
görüşme olanağının da bulunmadığı durumlarda dosya
sonlandırılır.
Samsun Üniversitesinde şikayetlerin çözüm sürecinde iç
kaynakların tükenmesi sonucu Birimler çözüm yollarının dış kaynaklarla (Yasal
Mevzuatlar, Genelgeler, YÖK vb.) çözüm yollarının da olduğu şikayet sahibine
bildirir.
Referans
Doküman:
Samsun Üniversitesi
10002
Paydaş Memnuniyeti Yönetim Prosesi
7.8. Kararı İletmek
Paydaş bilgilendirme yönetimi için elektronik posta iletişim
aracı kullanılır. Formun modüle kayıt edilmesi ve bildirimin çözüme
kavuşturulması başlıca paydaş bilgilendirme aşamalarıdır. Ancak, geri
bildirimin çözümlenme süresi faaliyetin derecesine göre değişiklik
gösterebileceğinden süresi içerisinde tamamlanamayan veya onbeş günden fazla
sürecek faaliyetler söz konusu olduğunda paydaşa ayrıca bilgi verilir. Tüm
bilgilendirmeler SİMER geri bildirim
modülü üzerinden otomatik olarak gerçekleştirilir.
E-posta
bilgileri bulunan paydaşa, geri bildirimi sonuçlandırıldığında otomatik olarak
bilgilendirme mesajı gönderilir.
Referans Doküman:
PRS08 Düzeltici ve İyileştirici Faaliyet Prosedürü
Samsun Üniversitesi 10002 Paydaş Memnuniyeti Yönetim Prosesi
7.9. Şikayetlerin Kapanması
Kabul
edilen şikayetlerle ilgili önerilen karar ve diğer yapılan tüm faaliyet kayıt
altına alınır. Şayet şikayetçi önerilen karar ve/veya faaliyeti reddederse
şikayet açık tutulur ve üst yönetim tarafından tekrar ele alınarak gerekli
süreçler işletilir. Şikayetçi iç ve dış kaynaklı alternatif çözüm yolları
konusunda bilgilendirilir. Ayrıca üniversitemiz makul çözüm yolları tükenene
veya paydaş tatmin edilene kadar şikayetin sürecini izler. Tüm bu süreçlere ait
gerçekleşme kanıtlarına dair faaliyet muhafaza altına alınır.
Referans Doküman:
PRS08 Düzeltici ve İyileştirici Faaliyet Prosedürü
Samsun Üniversitesi 10002 Paydaş Memnuniyeti Yönetim Prosesi
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
11/12 |
8
Sürdürme ve İyileştirme
8.1.Bilginin Toplanması
Kalite el kitabı kapsamında tutulan
tüm kayıtlar
ve bilgiler
kalite yönetim sistemi dokümanı olup,
kayıtları tanımlama, toplama, sınıflandırma, sürdürme, saklama ve
imha etme
adımları, kişisel bilgilerin korunacağı ve
paydaşlarla ilgili gizliliği sağlayacak şekilde
“PRS02 Kayıtların Kontrolü Prosedürüne” göre yönetilir. Geri
bildirim kayıtları, SİMER sistemine
kaydedilir ve yedeklenerek süreklilikleri sağlanmış olur. Paydaşlar ile iletişim hâlinde olan personele süreç
ile ilgili eğitimler ve bilgilendirmeler yapılır ve kalite koordinatörlüğünce takip edilir. Paydaş bildirimleri ile ilgili veriler
(kişisel olmayan istatistikî
şikâyet verileri) SİMER yazılımı üzerinden raporlamalar ile üst yönetimle
paylaşılır.
Referans
Doküman:
RS01 Doküman Hazırlama ve Kontrolü Prosedürü
8.2.
Şikayetlerin Analizi ve Değerlendirilmesi
Samsun
Üniversitesi tarafından sonuçlandırılan ya da sonuçlandırılamayan tüm
şikayetler:
-Şikayetlerin
sebepleri, sıklığı, kök neden analizleri
-
Sonuçlandırılıp sonuçlandırılmadığı
-Şikayetlerden
kaynaklı üniversitemize hukuki/idari yaptırımı olup olmadığı,
-Şikayetlere
cevap verme süreleri, şikayet çözüm oranları
-Şikayetlerin çözümüne yönelik memnuniyet anket sonuçları
Belirli periyotlar dahilinde raporlanıp özellikle aksaklığın
olduğu noktalarda gerekli önlemler alınır. Bununla birlikte her yıl YGG
toplantısı öncesi kalite koordinatörlüğü tarafından değerlendirilerek
önerilerini de içerecek şekilde YGG değerlendirme raporuna işlenir.
Referans
Doküman:
8.3.
Şikayetleri Ele Alma Süreci Memnuniyetinin Değerlendirilmesi
Üniversitemiz tarafından sonuçlandırılan şikayetlerle
ilgili olarak paydaşlara yönelik olarak
şikayetin sonuçlanmasını takip eden 15 gün içerisinde
paydaş şikayet, öneri geri
besleme memnuniyet anketi uygulanır. Memnuniyet
anketleri doküman bazında ve/veya telefon
, e
–posta vb. yöntemlerle yapılır. Memnuniyet anketi telefon
ile yapılması
halinde kalite koordinatörlüğünün
belirlediği personeller tarafından yapılarak ORTFRM Paydaş Memnuniyet Anketine kayıt
edilir. Doldurulan memnuniyet anketleri kalite
koordinatörlüğüne teslim edilir.
Kalite koordinatörlüğü tarafından her
yıl YGG toplantısından önce paydaş şikayet, öneri, geri besleme memnuniyet
anketleri değerlendirilerek sonuçlara uygun önerilerle birlikte performans
raporuna işlenir.
Referans
Doküman:
8.4.
Şikayetleri Ele Alma Prosesinin
İzlenmesi
Şikayetlerin izlenmesi için aşağıdaki kriterler değerlendirilir.
Yanlış
şekilde önceliklendirilmiş şikâyetler;
|
SAMSUN
ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ
MEMNUNİYETİ YÖNETİM SİSTEMİ KALİTE
EL KİTABI |
Doküman
No |
PYMS.KEK01 |
Yayın
Tarihi |
01.01.2023 |
||
Revizyon
No |
02 |
||
Revizyon
Tarihi |
|
||
Sayfa
No |
12/12 |
Dış
çözüm yöntemlerine başvurulan şikâyetler (bk. 7.7);
Tekrarlanan
şikâyetler;
Ele alınan bütün
bildirimler ilgili prosesinin dahilinde izlenir ve gerekli kaynaklar (personel
dahil) ve toplanacak veriler belirlenir.
Referans Doküman:
8.5.
Şikayetleri Ele Alma Sürecinin
Tetkiki
Üniversitemiz tarafından TS
EN ISO
10002
Paydaş Memnuniyeti Sistemi ve TS EN ISO 90001:2015 - Kalite Yönetimi Sistemi kapsamında şikayetlerin ele alınması
için kılavuz
bilgiler standardı kapsamında düzenli
olarak iç tetkikler yapılmaktadır. Ayrıca Kalite Koordinatörlüğü
tarafından SİMER e gelen veya SİMER’e işlenen bütün bildirimlerin sürece uygun
bir şekilde ele alınıp alınmadığı kontrol edilir ve süreç dışında bir uygulama
tespiti durumunda gerekli müdahaleler yapılır.
İç Tetkikler TS EN
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri- Genel Şartlar standardı kapsamında
eş zamanlı
olarak yapılır.
Referans
Doküman:
8.6.
Şikâyetleri Ele Alma Sürecinin Yönetim Tarafından Gözden Geçirilmesi
Üniversitemiz tarafından TS
EN ISO
10002
Kalite Yönetimi- Paydaş Memnuniyeti-Kuruluşlarda şikayetlerin ele alınması için hazırlanan kılavuz bilgiler standardı
kapsamında düzenli olarak YGG toplantıları
yapılmaktadır. YGG toplantıları TS EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri- Genel Şartlar standardı kapsamında
eş zamanlı
olarak yapılır ve aşağıdaki genel nitelikler değerlendirilir.
Paydaş
memnuniyeti ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi;
İyileştirme için tavsiyeler.
Referans
Doküman:
8.7. Sürekli
İyileştirme
Üniversitemiz tarafından TS
EN ISO
10002
Kalite Yönetimi- Paydaş Memnuniyeti şikayetlerin ele alınması için
kılavuz bilgiler standardı kapsamında
sürekli iyileştirme faaliyetleri uygulanmaktadır.
Sürekli iyileştirme faaliyetleri ile ilgili
olarak TS EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri- Genel Şartlar standardı kapsamında
usul ve
esasları belirleyen prosedür yayımlanmış
ve uygulanmaktadır.
Referans
Doküman: