Kılavuz
ÖĞRENCİ İŞ YÜKÜNE DAYALI AVRUPA KREDİ TRANSFER SİSTEMİ (AKTS) HESAPLAMA KILAVUZU
Avrupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi
(AKTS) [European Credit Transfer and Accumulation System-ECTS]
Avrupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi
(AKTS); bir eğitim programının koyduğu hedeflere ulaşmak için öğrencilerin
başarması gereken iş yüküne göre tanımlanan, öğrenme çıktılarına ve öğrenim
sürecinin şeffaflığına dayanan öğrenci merkezli kredi biriktirme, kredi
aktarım, akademik denklik ve transfer sistemi olup aynı zamanda yükseköğretim
alanında Avrupa çapında geçerli bir 'ortak
dil' olarak nitelendirilmektedir.
Avrupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi'nin Amacı
AKTS bir akademik denklik sistemi olup, temel amacı;
·
Farklı ülkelerin eğitim kurumlarında öğrenim
gören değişim öğrencilerinin aldıkları derslerin sonuçlarının adil bir biçimde
ilgili kurumlarca karşılıklı olarak tanınmasını sağlamak,
·
Kredi ve notlandırma konularında Avrupa çapında
standartlaşmayı sağlamak,
·
Akademik tanınmanın düzenlenmesi için, çalışma
programlarının şeffaflığı ve öğrenci başarısı üzerine temellendirilmiş uygulama
kuralları ortaya koymak,
Öğrenci hareketliliğini kolaylaştırmak,
Öğrenci İş Yükü
AKTS hesaplamada temel kural, bir akademik yılda alınması gerekli tüm derslerin AKTS kredilerinin toplamının 60 olması zorunluluğudur. Kredi miktarının belirlenmesinde temel alınacak ölçüt “Öğrenci İş Yükü” olmalıdır.
AKTS
kredileri, öğrencilerin beklenen öğrenme çıktılarına ulaşabilmesi için gerekli
olan tüm öğrenme aktivitelerinin (dersler, seminerler, projeler, stajlar,
bireysel çalışma ve sınavlar, başka bir deyişle ders saati içinde ve ders saati
dışındaki tüm çalışmalar) iş yükünü gösteren sayısal değerdir.
Öğrenci İş Yükünün
Hesaplanması:
Bir dersin iş yükünün belirlenmesinde
öğrencinin ders içi ve dışındaki aktivitelere harcadığı emek/zaman dikkate
alınır.
·
Derste
hedeflenen öğrenme kazanımlarını,
·
Seçilen öğrenme
- öğretme yöntemleri,
·
Uygulanan
ölçme/değerlendirme teknikleri,
·
Ders
programının yapısı ve tutarlılığı,
·
Öğrencinin
yeteneği ve çabası,
·
Öğrenim
süresi gibi faktörler, etkiler.
İşlem Basamakları:
·
Dersin
öğrenme kazanımları belirlenmeli,
·
Gerekli
öğrenme - öğretme aktiviteleri belirlenmeli,
·
Uygun
değerlendirme teknikleri seçilmeli,
· Dersin tahmini iş yükü hesaplanmalıdır.
AKTS hesaplanmasında
30 AKTS 1 yarıyıl, 60 AKTS 1 akademik yıl ve 1 AKTS 25 – 30 saatlik iş yüküne karşılık gelir.
Öğrenci iş yükünün tahmininde aşağıdaki unsurlar dikkate alınır.
Ders Saati (Teorik/uygulama), Sınavlar, Ödevler, Sözlü Sunum, Seminerler, Alan Çalışmaları, Projeler, Bireysel Çalışmalar, Teknik Gezi.
Öğrenci iş yükünü tahmin ederken aşağıdaki sorulara cevap aranır:
1. Dersin öğrenme çıktıları nelerdir?
2. Derste öğrenciye hangi program çıktıları
kazandırılmak istenir?
3. Dersle ilgili hangi öğrenim aktiviteleri mevcuttur?
4. Öğrenme çıktıları nasıl ölçülüp
değerlendirilir?
5. Öğrenme
çıktılarının kazanılması için öğrencinin tahmin edilen çalışma süresi nedir?