El Kitabı
KALİTE EL KİTABI
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
11.10.2024 |
||
Sayfa No |
1/24 |
A- SAMSUN ÜNİVERSİTESİ
HAKKINDA
1- TARİHÇE
Samsun Üniversitesi, 18
Mayıs 2018 tarihli resmi gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı
Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”
kapsamında 7141 sayılı Kanun’un MADDE 7’ de belirtilen 2809 sayılı Kanunu’na
eklenen ek maddelerinin EK MADDE 185 ile Samsun’ da kurulmuştur.
Samsun Üniversitesi;
·
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi, İnsan
ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Mimarlık ve Tasarım
Fakültesi, Tıp Fakültesi, İlahiyat Fakültesi ve Özdemir Bayraktar Havacılık ve
Uzay Bilimleri Fakültesinden,
·
Sivil Havacılık Yüksekokulu, Teknik
Bilimler Meslek Yüksekokulu ve Kavak Meslek Yüksekokulundan,
·
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü oluşmaktadır.
Günümüzde
Üniversitemiz 7 fakülte, 1 enstitü, 1 yüksekokul, 2 meslek yüksekokulu ve 7.000’i
aşan öğrencisi ile eğitim-öğretimini sürdürmektedir.
2- MİSYON-VİZYON
Misyon (Öz Görev)
Nitelikli öğretim ve
araştırma imkanları sunan, Ar-Ge ve yenilikçi faaliyetleri destekleyen,
ülkemizin öncelikli alanları için katkı sağlayan, sosyal, kültürel ve ekonomik
sorunlara küresel bir vizyonla yaklaşan ve çözüm arayışında olan bir üniversite
olmak; bu kurumsal kimliği özümsemiş, katılımcı ve eleştirel anlayışı
benimseyen bireyler yetiştirmeye öncülük etmektir.
Vizyon (Öz Görüş)
Nitelikli toplum
tahayyülüne ulaşmış, nitelikli eğitim ve araştırmalar ile Türkiye’nin gününe ve
geleceğine katma değer sağlayan üniversite.
1- SİSTEMİN AMAÇ VE
KAPSAMIB- KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bu el kitabının
hazırlanmasındaki amaç, Samsun Üniversitesinde yürütülmekte olan kalite yönetim
sisteminin etkin çalışması için gerekli süreçlerin tanımlanması,
ilişkilendirilmesi ve kontrolü yoluyla süreç yaklaşımını göstermek, yetki ve
sorumlulukları belirtmek ve üçüncü taraflara Samsun Üniversitesi Kalite Yönetim
Sistemi’nin nasıl uygulandığını göstermektir.
2- ATIF YAPILAN STANDART
VE/VEYA DOKÜMANLAR
·
TS-EN-ISO 9000:2015 Kalite Yönetim
Sistemi
·
Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu
Yönetmeliği
3- TERİMLER VE TARİFLER
Terimler / Tarifler Açıklama
· GZFT
:Güçlü, Zayıf Yönler, Fırsatlar,
Tehditler
· KBS
:Muhasebat Genel Müdürlüğü
Kamu Harcama ve Muhasebe Bilişim Sistemi
· KYS
:Kalite Yönetim Sistemi
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
2/24 |
·
MÜŞTERİ :Samsun
Üniversitesinin eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetleri sunan bir kuruluş
olmasından dolayı, temelde bu hizmetleri alan ve bundan fayda sağlayan öğrencilerimizdir.
Bununla birlikte bu faaliyetlerden etkilenen veya fayda sağlayan taraflar da
mevcuttur. Bu yapısından dolayı “müşteri” tanımının Üniversite KYS kapsamında
öğrenci ve öğrenci yakınları ile hizmetlerden veya faaliyetlerden kendilerini
etkileyebilen, etkilenebilen ya da kendilerinin etkilenebileceğini düşünen
diğer taraflar “paydaş” olarak kullanılmıştır.
·
MYS
:Muhasebat Genel Müdürlüğü Harcama Yönetim Sistemi
·
ÖSYM
:Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi
·
SAMÜ
:Samsun Üniversitesi
·
YÖK
:Yükseköğretim Kurulu
·
YÖKAK
:Yükseköğretim Kalite Kurulu
·
YGG
:Yönetimin Gözden Geçirilmesi
·
SİMER :Samsun
Üniversitesi İletişim Merkezi
4- KURULUŞ BAĞLAMI
4.1.
Kuruluş ve Bağlamının Anlaşılması
Samsun
Üniversitesinin işleyiş̧, görev, yetki ve sorumlulukları ile eğitim, öğretim,
araştırma, yayım, öğretim elemanları, öğrenciler ve diğer personel ile ilgili
esasları 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’na göre yürütülmektedir. Amacı
Samsun Üniversitesi Kalite Yönetim Sistemi’nin sürekli iyileştirilmesi
için gerekli yasal mevzuat çerçevesinde istenen çalışmaları yapmak
ile ilgilidir. Samsun Üniversitesi, amacı ve stratejik yönü ile ilgili
olan ve ISO 9001:2015 KYS’nin amaçlanan sonucuna/sonuçlarına ulaşabilme
yeteneğini etkileyen, iç ve dış hususları tayin etmiş̧ bu iç ve dış hususlarla
ilgili bilgiyi izlemekte ve gözden geçirmektedir.
İç Hususlar:
·
Kurumsal
Yapı ve Yönetim: Samsun Üniversitesi'nin yönetim yapısı,
şeffaf ve katılımcı bir anlayışla oluşturulmuştur. Yönetim kademeleri, her
seviyede çalışanların görüş ve önerilerini dikkate alarak, karar alma
süreçlerinde etkileşim sağlar.
·
İnsan
Kaynakları: İnsan kaynakları, akademik ve idari
personelin en iyi şekilde seçilmesi, eğitilmesi ve geliştirilmesi sürecini
kapsamaktadır.
·
Finansal
Kaynaklar: Finansal kaynaklar, kurumun sürdürülebilirliğini ve
gelişimini sağlamak için gerekli bütçelerin oluşturulması ve yönetilmesini
ifade eder.
·
Teknoloji
ve Altyapı: Teknoloji ve altyapı, eğitim ve
hizmetlerin sunumunda en yüksek kaliteyi sağlamak için gereken fiziksel ve
dijital altyapıyı kapsamaktadır.
·
Toplumsal
İlişkiler: Toplumsal ilişkiler, üniversitenin çevresiyle olan
etkileşimlerini ve sosyal sorumluluk projelerini kapsar.
·
Kalite
Yönetim Sistemi: Kalite yönetim sistemi, üniversitenin
hizmet ve süreçlerinin sürekli olarak iyileştirilmesini sağlamayı amaçlayan bir
çerçevedir.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
3/24 |
Bağlam |
Etkileyen
Hususlar |
Güçlü Yönler |
Zayıf Yönler |
Kurumsal Yapı ve
Yönetim |
-Stratejik
planlama, temel değerler, misyon ve vizyon -Kalite ve
Akreditasyon standartları -Tarafsızlık -Paydaş
istekleri |
- Demokratik
yönetim anlayışı -Hizmet
envanterinin ve standartlarının olması -Personel ve üst
yönetimin KYS süreçlerine hakim olması |
-
Kurumsallaşmanın yeterince olmaması -Girişimcilik
Kapasitesinin geliştirilememiş olması |
İnsan Kaynakları |
- Akademik ve
idari personel yetkinliği -Aidiyet duygusu -Görevde/Unvanda
yükselme |
- Yetkin
akademik personelin varlığı -Performans
değerlendirme sistemi -Atama/yükselme
kriterlerinin belirlenmiş olması |
- Yeni
sistemlere direnç gösterilmesi -İş yükünün
yoğun olduğu birimlerde personelin gelişim için kendine yeterli vakit
ayıramayışı |
Finansal
Kaynaklar |
- Mali yönetim
ve kaynak kullanımı -Yatırım bütçesi
-Bakım/Onarım |
- Çeşitli mali
kaynaklara erişim |
- Bütçe
kesintilerine karşı kırılganlık -Maliyetleri
artışı |
Teknoloji ve
Altyapı |
- Üniversitenin
dijital altyapısı, bilgi güvenliği -Alanında uzman
bilişim personeli istihdamı |
- Güçlü dijital
altyapı -Bilişim
yazılımlılarının yeni teknolojilere uyumlu olması |
- Bilgi
güvenliği standartlarına ulaşma zorluğu -Açık öğrenme
kaynaklarının sınırlı ve yetersiz kalması -İnternet ve ağ
yapısı yetersizliği
|
Toplumsal
İlişkiler |
- Yerel
topluluklarla iş birliği ve sosyal sorumluluk projeleri -Öğrenci
topluluklarının gerçekleştirdikleri faaliyetler |
- Güçlü
şehir-üniversite ilişkileri |
- Bölgesel iş
birliklerinin sınırlı olması |
Kalite Yönetim
Sistemi |
- İç denetim ve
kalite iyileştirme süreçleri |
- Kalite yönetim
süreçlerinin benimsenmesi -Paydaş geri
bildirimlerinin hızlıca sisteme alınıp geri dönüşlerin yapılması (SİMER) |
- Kalite
standartlarına uyum sürecinde aksama |
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
4/24 |
Dış
Hususlar:
·
Politik Şartlar: Ülkemizde ve dünyadaki politik şartların değişmesi
·
Sosyoekonomik Sartlar:
Toplumun finansal ve sosyolojik durumunun pozitif ya da negatif olarak
değişmesi.
·
Kültürel Şartlar: Yaşadığımız
toplumun arzu ve ihtiyaçlarının değişmesi.
·
Teknolojik Şartlar: Hizmet
sunduğumuz alanda/sektörde teknolojinin yenilenmesi ve az zamanda daha çok ürün
elde edilmesi.
·
Yasal Şartlar: İlgili
yasal mevzuatların değişmesi.
Samsun
Üniversitesi bünyesinde sistematik olarak “Stratejik Plan” çalışmaları
kapsamında kurumun güçlü ve zayıf yönleri ile fırsat ve tehditlerinin
belirlenebilmesi amacı ile hem iç paydaş hem de dış paydaş gözünden “GZFT
Analizi” gerçekleştirilir. Ayrıca iç ve dış hususlar kurumumuz KYS kapsamında
yılda 1 kez yapılan YGG toplantılarında gözden geçirilmektedir.
Bağlam |
Etkileyen
Hususlar |
Fırsatlar |
Tehditler |
Politik şartlar |
- Ulusal ve
uluslararası politik kararlar |
- Hükümet
politikalarında yükseköğretime önem verilmesi -YÖK’ün
geliştirdiği politikalar sayesinde öğrenci/öğretim elemanı hareketliliğinin
yaygınlaşması |
- Politik
belirsizliklerin kalite hedeflerini etkileyebilmesi -Politik
sebeplerden dolayı uluslararası projelere destek verilememesi |
Sosyoekonomik
şartlar |
- Eğitim
bütçeleri, mali politika değişiklikleri -İlgili yılın bütçesi -Alınan hibeler |
- Sanayi
gelirlerinin artması -Hibe ve
desteklerin artması ile eğitim ve Ar-Ge faaliyetlerinin gelişmesi |
- Eğitim
bütçelerinin düşmesi -Maliyetlerin
artması ile bütçe yükünün artması |
Kültürel şartlar |
- Nüfus artışı,
göç hareketleri, şehirle ilişkiler |
-
Şehir-üniversite ilişkilerinin güçlenmesi -Sosyal ve
kültürel olarak üniversiteye olan ihtiyacın artması |
- Göçle gelen
sosyokültürel sorunlar -Üniversitede
yürütülen sosyal sorumluluk projelerinin sahiplenilememesi |
Teknolojik
şartlar |
- Hızlı
teknolojik değişimler, patent süreçleri -Mevcut
patentlerin ürüne dönüştürülmesinde yaşanan zorluklar |
- Üniversitenin
uzaktan eğitim altyapısının güçlü olması -Hizmetlerin
kısa sürede daha etkili kullanılması |
- Teknolojik
gelişmelere uyum sağlayamama riski -Kur artışı
nedeniyle yeni teknolojilerin maliyetinin yükselmesi |
Yasal şartlar |
- Mevzuat
değişiklikleri, yasal düzenlemeler -Yargı kararları |
- Yasal
değişikliklerin bürokrasiyi azaltması |
- Sık yapılan
mevzuat değişikliklerinin idari süreçlerde aksamalara neden olması |
Referans
Dokümanlar
·
PRS04
Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
5/24 |
4.1.2
Kuruluş ve Yerleşim
Üniversitemiz
Canik, Ballıca ve Kavak olmak üzere 3 (üç) yerleşkeye sahip olup aşağıdaki
Fakülte, Enstitü, Yüksekokullar, Rektörlüğe Bağlı Bölümler ve İdari Birimleri
ile hizmet vermektedir, Üniversitemizin teşkilat şeması ve birimleri;
Şekil 1: Akademik
Teşkilat Şeması
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
6/24 |
Şekil 2: İdari Teşkilat
Şeması
ENSTİTÜLER
FAKÜLTELER
- Tıp Fakültesi
- Özdemir Bayraktar Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi
- Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
- Mimarlık ve Tasarım Fakültesi
- İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi
- Siyasal Bilgiler Fakültesi
- İlahiyat Fakültesi
YÜKSEKOKULLAR
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
7/24 |
YÜKSEKOKULLAR
·
Teknik
Bilimler Meslek Yüksekokulu
REKTÖRLÜĞE BAĞLI BÖLÜMLER
·
Beden Eğitimi ve Spor Bölümü
İDARİ BİRİMLER
·
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı
·
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
·
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
·
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
·
Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı
·
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı
·
Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı
4.2. İlgili Tarafların
İhtiyaç ve Beklentilerini Anlamak
Samsun Üniversitesi, YGG
toplantılarında KYS ile ilgili tarafları, bu tarafların ihtiyaç/ beklentilerini
ve bu ihtiyaç/beklentilerden hangilerinin uyum yükümlülüğü olacağını belirler
ve kayıt altına alır. Bu yöntem ile değerlendirilen iç paydaşlar ile öğrencilerin
beklentileri her sene yapılan anketler vasıtası ile ölçülür. Diğer tüm
paydaşların beklentileri ise; mevzuat gereği “Stratejik Plan” hazırlık
çalışmalarında 5 yılda bir gerçekleştirilen dış paydaş toplantıları ile alınır.
Üst Yönetim;
İhtiyaç ve Beklentileri (İç Paydaş) ;
·
Çalışanların görev ve sorumluluklarına
riayet etmesi
·
Kurumsal politikalara uyum
·
Yasal ve mevzuat şartlarına tam uyum
·
Kalite kapsamında örnek olma
Personel; İhtiyaç
ve Beklentileri (İç Paydaş) ;
·
Kişisel verilerin korunması
·
Görev ve talimatların belirlenmiş olması
·
Sürekli eğitim ve etkinliklerin
arttırılması
·
Eğitim katılımların değerlendirilmesi
·
Takdir
·
Objektif ve şeffaf performans
değerlendirmesi
·
Mesai ve dinlenme saatlerinde yasal
uyumluluk
·
Sağlıklı ve temiz bir çalışma ortamı
Öğrenci; İhtiyaç ve
Beklentileri (İç Paydaş) ;
·
Şartlara uygun hizmetlerin alınması,
·
Hizmette sürekliliğin sağlanması,
·
Eğitim ve öğrenim için gerekli imkânları
sağlanması (yurt, yemekhane, kütüphane, sosyal faaliyetler vb.)
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
8/24 |
Tedarikçi; İhtiyaç
ve Beklentileri (Dış Paydaş) ;
·
Rahat hizmet verebilme
·
Zamanında ödeme alma
·
Çalışma sürekliliği
·
Sürekli iletişim sağlanması
·
Sağlıklı geri dönüt alınabilmesi
·
Beklentilerin açık bir şekilde ifade
edilmesi
Tüzel Kişilikler (YÖK,
diğer üniversiteler, sektörle ilgili ulusal ve uluslararası STK’lar, meslek
odaları, resmi makamlar) İhtiyaç ve Beklentileri (Dış Paydaş) ;
·
Yasal mevzuat şartlarına tam uyum
sağlanması
·
Her zaman insanı ve çevreyi korumaya
yönelik faaliyetlerde bulunulması
·
Samsun Üniversitesinin verdiği
taahhütlerine uyması
·
Sürekli iletişim sağlanması
Taraf
adı |
Paydaş
beklentisi |
İç/Dış |
Temel paydaş |
Stratejik
paydaş |
Önem |
Etki |
Öncelik |
|||||
Üst Yönetim |
-Çalışanların görev ve sorumluluklarına
riayet etmesi -Kurumsal politikalara uyum -Yasal ve mevzuat şartlarına tam uyum -Kalite kapsamında örnek olma |
İç |
Evet |
Evet |
Yüksek |
Güçlü |
1 |
|||||
Personel |
-Kişisel
verilerin korunması -Görev ve
talimatların belirlenmiş olması -Sürekli eğitim
ve etkinliklerin arttırılması -Eğitim
katılımların değerlendirilmesi -Takdir -Objektif ve
şeffaf performans değerlendirmesi -Mesai ve
dinlenme saatlerinde yasal uyumluluk -Sağlıklı ve temiz bir çalışma ortamı |
İç |
Evet |
Evet |
Yüksek |
Güçlü |
1 |
|||||
Öğrenci |
-Şartlara uygun
hizmetlerin alınması, -Hizmette
sürekliliğin sağlanması, -Eğitim ve
öğrenim için gerekli imkânları sağlanması (yurt, yemekhane, kütüphane, sosyal
faaliyetler vb.) |
İç |
Evet |
Evet |
Yüksek |
Güçlü |
1 |
|||||
Tedarikçi |
--Rahat hizmet
verebilme --Zamanında
ödeme alma --Çalışma
sürekliliği -Sürekli
iletişim sağlanması --Sağlıklı geri
dönüt alınabilmesi --Beklentilerin
açık bir şekilde ifade edilmesi |
Dış |
|
Evet |
Orta |
Güçlü |
1 |
|||||
Tüzel
kişilikler |
--Yasal mevzuat
şartlarına tam uyum sağlanması --Her zaman
insanı ve çevreyi korumaya yönelik faaliyetlerde bulunulması --Samsun Üniversitesinin
verdiği taahhütlerine uyması --Sürekli
iletişim sağlanması |
Dış |
|
Evet |
Orta |
Güçlü |
1 |
|||||
|
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
|
|||||||
|
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
|
|||||||||
|
Revizyon No |
02 |
|
|||||||||
|
Revizyon Tarihi |
|
|
|||||||||
|
Sayfa No |
9/24 |
|
|||||||||
Referans Dokümanlar
·
ORT/FRM007 İdari Personel Memnuniyet Anket Formu
·
ORT/FRM008 Öğrenci Memnuniyet Anket Formu
·
ORT/FRM009 Akademik Personel Performans Memnuniyet
Değerlendirme Anket Formu
·
ORT/FRM027 Mezun Öğrenci Anket Formu
·
Samsun Üniversitesi Stratejik Planı
·
Simer
Başvuruları
4.3. Kalite
Yönetim Sisteminin Kapsamının Belirlenmesi
Samsun Üniversitesi
öğrenci odaklı bir üniversite olarak, öğrencilerine sunduğu eğitim-öğretim
hizmetlerinin kalitesini ve nitelikli üniversite olma hedefine mümkün
olabilecek en üst düzeye ulaştırmayı, bu sayede gerek onlara gerekse topluma ve
ülkeye en yüksek katma değeri sağlamayı amaçlamaktadır. Bununla birlikte,
üniversitelerin sadece öğrencilere eğitim-öğretim hizmeti sunan bir kuruluş
olmalarının da ötesinde, ülke ve bölgesine kültürel ve sosyal gelişimine
katkıda bulunması da temel sorumlulukları arasındadır.
Üniversitemizin Kalite
Yönetim Sistemi (KYS) kapsamı, ”Yükseköğretim Hizmetleri” olarak
belirlenmiştir. Yükseköğretim hizmetlerimizin kalitesini doğrudan veya dolaylı
olarak etkileyebilecek faaliyetlerimiz KYS kapsamında
değerlendirilmektedir. Samsun Üniversitesi 9001:2015 Kalite Yönetim
Sistemi standardının uygulanamayan maddesine aşağıda yer verilmiştir:
·
7.1.5.2 Ölçüm İzlenebilirliği maddesi
Üniversitedeki ölçüm aletlerinin eğitim amaçlı kullanıldığı için kalibrasyon
gerekmediğinden hariç tutulmuştur.
Samsun Üniversitesi KYS;
üniversitemizin kampüslerinde yerleşik olan tüm idari ve akademik birimlerde
aşağıdaki faaliyetleri kapsamaktadır:
·
S1
Eğitim ve Öğretim Ana Süreci
·
S2
Araştırma ve Geliştirme Ana Süreci
·
S3 Toplumsal Katkı ve Bilgi Transferi Ana Süreci
·
S4 İdari
ve Destek Ana Süreci
4.4. Kalite Yönetim
Sistemi ve Süreçler
Samsun Üniversitesi KYS,
TS EN ISO 9001 standardının şartlarıyla bağlantılı ve uyumlu biçimde
oluşturulmuş ve dokümante edilmiştir. Oluşturulan sistemin etkin bir şekilde
yürütülmesi, sürekliliğinin sağlanması ve sürekli iyileştirilmesi için gerekli
düzenlemeler gerçekleştirilmiştir.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
10/24 |
Samsun Üniversitesi KYS,
ISO 9001 standardında tanımlanan süreç yaklaşımı modelini “Stratejik Planda”
yer alan amaçlar çerçevesinde kurgulamıştır ve bunu uygulamaktadır. Samsun
Üniversitesi sunduğu hizmetler ile onların memnuniyetini sağlamayı ve sürekli
olarak kalitesini arttırmayı amaçlar. Bunu yapabilmek için de iç süreçlerini
etkin bir şekilde yönetmeye ve sürekli iyileştirmeye odaklanır.
Bu felsefe ışığında,
Samsun Üniversitesinde hizmet kalitesini ve ilgili tarafların memnuniyetini
etkileme olasılığı bulunan faaliyet konuları ve iş süreçleri belirlenerek;
bunların etkin bir şekilde sürdürülebilmesi için gerekli kriter ve metotlar
tanımlanmış, bu süreçlerin etkin bir şekilde sürdürülebilmesi için gerekli
kaynaklar mevzuat çerçevesinde temin edilmiş, süreçlerin amaca ulaşma
yeteneklerinin ve performanslarının takibi sağlanmıştır. Samsun Üniversitesinde
bu süreçler iç kaynaklar kullanılarak sürdürülmektedir.
Samsun Üniversitesi KYS
için ihtiyaç duyulan işlemler süreçlerde, prosedürlerde ve ana doküman
listesinde belirtilen dokümanlarda belirtilmiş, detaylı olarak tanımlanması ve
açıklanması gereken noktalar için “İş Akışları” oluşturulmuştur. Süreçlerin
birbiriyle olan ilişki ve etkileşimleri de özet olarak süreçler içerisinde
anlatılmıştır. Süreçlere bağlı olan iş akışları ayrıca süreçlere bağlı iş
akışları listesinde belirtilmiştir. KYS’ nin yönetilmesi için gerekli olan
tüm dokümante edilmiş bilgiler Samsun Üniversitesi internet sayfasında (www.kalite.samsun.edu.tr)
tanımlanmış ve herkes tarafından ulaşılabilir durumdadır.
Referans Dokümanlar
·
S1
Eğitim ve Öğretim Ana Süreci
·
S2
Araştırma ve Geliştirme Ana Süreci
·
S3 Toplumsal Katkı ve Bilgi Transferi Ana Süreci
·
S4 İdari
ve Destek Ana Süreci
5- LİDERLİK
5.1
Liderlik ve taahhüt
5.1.1
Genel
Samsun Üniversitesi
Rektörlüğü, üniversitenin üst yönetimi olarak, KYS’ nin geliştirilmesi,
uygulanması ve etkinliğinin sürekli olarak arttırılmasını sağlamak için gereken
tüm faaliyetlerin etkili bir şekilde yürütüleceğini taahhüt etmekte ve liderlik
yapmaktadır. Bu taahhüdün somut kanıtı ve bir gereği olarak;
·
Tüm üniversitede, öğrenci ve diğer
paydaşların memnuniyetinin sağlanması ve yasal mevzuat gereklerinin
karşılanması konusunda farkındalığın ve bilinç düzeyinin arttırılması için
faaliyetler yürütür.
·
Misyon, Vizyon, Kalite Politikası ve
Stratejik Planı oluşturur, entegre olarak yönetilmesini sağlar.
·
Oluşturulan KYS’ nin etkinliğini gözden
geçirme ve iyileştirme fırsatlarını tespit etmek için düzenli olarak gözden
geçirme faaliyetlerini yürütür.
·
KYS’ nin etkinliğinin sağlanması için
gerekli kaynak ihtiyaçlarının belirlenmesini ve teminini sağlar.
·
KYS etkinliği için hesap verir.
·
KYS şartlarının kuruluşun iş süreçleri ile
entegrasyonunun sağlanmasını güvence altına alır.
·
Proses yaklaşımı ve risk tabanlı düşünce
bilincini teşvik eder.
·
Hedeflenen sonuçlara ulaşılmasını sağlar.
·
KYS etkinliğine katkıda bulunacak kişileri
destekler, yönlendirir ve katılımlarını sağlar.
·
Sürekli iyileştirmeyi teşvik eder.
·
İlgili diğer yöneticileri sorumlu
oldukları alanlarda liderliklerini sergileyebilmeleri için destekler.
Referans Dokümanlar
·
PRS04
Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
11/24 |
5.1.2
Müşteri Odağı
Üniversitemizin odak
noktası olan eğitim ve öğretim faaliyetleri kapsamında en önemli bileşen ve
hedef kitle, öğrencilerimiz olarak benimsenmiştir. Samsun Üniversitesi Üst
Yönetimi ve Kalite Yönetim Sistemi’nin temel hedefi, öğrencilerimizin ihtiyaç
ve beklentilerini doğru olarak tespit etmek, mevcut kaynaklarını en etkin
şekilde kullanarak bunların en yüksek düzeyde karşılanması suretiyle kurumsal
yapıyı tasarlamaktır. Üniversitemiz tüm iç ve dış paydaşların
beklentilerini değerlendirerek devamlı iyileştirme çalışmaları ile süreçleri
düzenlemektedir. Üniversitemiz, öğrencilerimiz başta olmak üzere iç ve dış
paydaşların memnuniyetinin arttırılması amacı ile memnuniyet anketleri, dilek,
öneri ve şikâyet sistemi gibi uygulamalar ile ölçülmekte ve bunlar üst yönetim
tarafından değerlendirilerek gerekli iyileştirme çalışmaları yapılmaktadır.
Referans Dokümanlar
·
PRS05 Şikâyetleri ve Memnuniyeti Değerlendirme Prosedürü
·
PRS06
Eğitim-Öğretim Hizmetlerinin Planlanması Prosedürü
5.2
Politika
5.2.1
Kalite Politikasının Oluşturulması
Kalite
politikamız;
Uluslararası
anlamda nitelikli insan gücü üretebilmek için eğitim faaliyetleri icra etmeyi, Toplumsal
gelişime önder, sorunlara çözümler üreten araştırmalar gerçekleştirmeyi, Ülkemizin
hedefleri için katkılar sunmayı ve kurumsal süreçleri çözüm odaklı
ve sürekli iyileştirmeyi ilke benimseyen, Toplam kalite yaklaşımıyla sürdürmeyi
kapsamaktadır.
5.2.2
Kalite Politikasının Duyurulması
“Kalite Politikası” nın
tüm personel tarafından özümsendiğini doğrulamak için, iç denetimlerde dikkate
alınır. Samsun Üniversitesi internet sitesinde yayınlanarak ilgili tarafların
erişimine açık hale getirilmiştir. “Kalite Politikası” nın, kurum içerisinde
personelimiz tarafından özümsendiği, anlaşıldığı ve uygulandığı yapılan iç
tetkiklerde kontrol edilir. “Kalite Politikası” uygunluğunun sürekliliği,
yönetim gözden geçirme toplantılarında gözden geçirilip etkin uygulanması
açısından gerekli kararlar alınarak hayata geçirilmektedir.
Referans Dokümanlar
·
Samsun Üniversitesi Kalite Politikası
·
PRS04 Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
·
PRS11
Hizmet İçi Eğitim Prosedürü
5.3
Kurumsal Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Samsun Üniversitesinde
faaliyetlerin KYS dokümantasyonunda tanımlanan kurallara uygun olarak
eksiksiz bir şekilde yürütülmesi esastır. Bu amaçla SAMÜ, organizasyonel
yapılanmasını oluşturmuş, personelinin görev, sorumluluk ve yetkilerini belirlenmiş
ve bunu www.kalite.samsun.edu.tr aracılığı
ile duyurmuştur. Samsun Üniversitesi Rektörlüğü, üniversitenin
birimlerinin organizasyon yapısını organizasyon şemalarında; personelin görev,
yetki ve sorumluluklarını görev tanımlarında göstermiştir. Vekâlet, “Elektronik
Belge Yönetim Sistemi ve İmza Yetkileri Yönergesi”
ile belirlenmiştir.
Tüm birim yöneticileri,
kendisine bağlı personeli bu konuda bilinçlendirerek görev, yetki ve
sorumlulukların etkin bir şekilde uygulanmasını sağlarlar. Personel,
tanımlanmış olan görev ve sorumluluklarını eksiksiz olarak yerine getirir.
Samsun Üniversitesinde
birimler Strateji Daire Geliştirme Başkanlığı tarafından talep edilen yıllık
birim faaliyet raporlarını her yıl ocak ayında (bir önceki yıla ait) sunmakla
yasal olarak yükümlüdür. Bu rapor ile birimde gerçekleştirilen tüm faaliyetler
raporlanmaktadır.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
12/24 |
Referans Dokümanlar
·
Samsun
Üniversitesi Atama Ölçütleri Yönergesi
·
Elektronik
Belge Yönetim Sistemi ve İmza Yetkileri Yönergesi
6- PLANLAMA
6.1.Risk ve Fırsatları
Belirleme Faaliyetleri
SAMÜ bünyesinde her sürece ait risk analizleri
gerçekleştirilir. Riskin tanımı ve risk giderici mevcut faaliyet tanımlanarak,
riskin yaratacağı etki ve riskin gerçekleşmesi olasılığı çarpılarak risk
derecesi hesaplanmaktadır. Risk analizi yöntemi Paydaş Analizi ve Risk Analizi
Kılavuzu ile tanımlanmıştır. SWOT analizi ile tespit edilen tehditler ve
zayıf yönler, bir risk olarak değerlendirilerek risk analizi yöntemine göre
aksiyon alınması sağlanır.
2021-2025 Stratejik Planı
ile gerçekleştirilen SWOT analizinde tespit edebilen güncel tehdit ve zayıf
yönler ilgili birimlerin risk analizlerinde değerlendirilmektedir. Bununla
birlikte üniversite içerisinde oluşturulmuş olan Stratejik Planlama Komisyonu
ve Stratejik Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından SWOT analizi sonuçları ile
birlikte performans göstergelerinin gerçekleşme düzeyleri periyodik olarak
takip edilmektedir.
SWOT analizi ile tespit
edilen güçlü yönler ve fırsatlar, kuruma kazandıracağı stratejik faydalarının
(mevcut ve olası) tespiti ve değerlendirilmesi amacıyla Fırsat Değerlendirme ve
Takip Listesi ile analiz edilir.
Referans Dokümanlar
·
PRS10 Uygun Olmayan Hizmetin Kontrolü Prosedürü
·
PRS13
Kurumsal Risk Yönetim Prosedürü
6.2.Kalite Amaçları ve
Bunları Gerçekleştirmek İçin Planlama
Stratejik planda amaçlara
ulaşabilmek için belirlenmiş olan performans hedefleri ile birlikte birimler ve
üst yönetimin belirleyeceği hedefler doğrultusunda Samsun Üniversitesi’nin
kalite hedefleri oluştur. Kalite koordinatörlüğünce oluşturulan performans
raporu doğrultusunda Samsun üniversitesini hedefleri proses bazlı olarak YGG
toplantılarında karar bağlanarak yayınlanır. YGG toplantılarında aynı zamanda
hedefler belirlenirken, bir önceki yılın gerçekleşme göstergeleri de dikkate
alınır. Karara bağlanan hedefler proses bazlı hedef takip formları ile
yayınlanarak proses sorumlularına iletilir. Kalite hedeflerinin takipleri
her birim tarafından hedef izleme takip formları üzerinden takip edilerek
hedefe ait gerçekleşme verileri bu formla kayıt altına alınır. Kalite
koordinatörlüğünün belirleyeceği periyotlarda hedef takip gerçekleşen sonuçları
kalite koordinatörlüğüne iletilir. Hedeflere ulaşabilmek için yapacakları
faaliyetlere ilişkin planlamayı kalite faaliyet planları sorumlu, termin,
kaynak ve planlanan zamanlar olarak belirlenir ve 12 aylık bir takvim ile takip
edilir. Hedefler ve faaliyet planlarının durumları www.kalite.samsun.edu.tr internet
sitesi üzerinden takip edilir.
Referans Dokümanlar
· PRS04
Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
· Samsun Üniversitesi Stratejik Planı
· Kurum içi Değerlendirme Raporları
· Hedef
Beyan Formu
· Hedef
Takip Formu
6.3.Değişikliklerin
Planlanması
Samsun Üniversitesi
bünyesinde KYS’yi etkileyebilecek olan tüm değişiklikler planlı şekilde
gerçekleştirilmektedir. Değişiklikler iki tanım ile ifade edilmekte ve
yönetilmektedir:
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
13/24 |
·
Minör Değişiklikler ve
Planlaması: KYS’de ortaya çıkan, sistemin bütününü etkilemeyen,
organizasyonel yapıda büyük değişikliklere neden olmayan değişikliklerdir
(süreç iyileştirmeleri, dokümantasyon revizyonuna sebep olan düzeltme/düzeltici
faaliyetler gibi). Minör değişikliklerin planlaması ve uygulaması KYS süreçleri
ile tanımlanmış ve uygulanmaktadır.
·
Majör Değişiklik ve
Planlaması: Kalite yönetim sisteminin bütününe etkisi olan
değişikliklerdir. (yeni bir süreç tanımı, mevcut süreçte köklü değişiklik,
organizasyonel değişiklikler gibi).
Majör değişikliklerin
planlaması ORT/FRM026 KYS İç Denetim Plan Formu ile
gerçekleştirilmektedir. Değişiklik talebi olan birim, formu doldurarak bir üst
yönetime değişiklik onayı için iletir. Onaylanmış olan değişiklik planı
değişiklikten sorumlu olan birimler ve Kalite Koordinatörlüğü ile paylaşılır.
Değişikliğin takibi değişiklik planlayan birimin veya Kalite
Koordinatörlüğü’nün sorumluluğundadır. Yapılan değişiklikler elektronik posta
ile tüm kalite sorumlularına duyurulur.
Referans Dokümanlar
· PRS04
Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
· PRS10 Uygun Olmayan Hizmetin Kontrolü Prosedürü
· ORT/FRM026 KYS İç Denetim Plan Formu
7- KAYNAKLAR
7.1.1.Genel
Samsun Üniversitesi
Rektörlüğü;
·
a) KYS’ nin uygulanması, sürdürülmesi ve
etkinliğinin sürekli iyileştirilmesi,
·
b)Öğrenci ihtiyaç ve beklentilerinin
yerine getirilmesiyle memnuniyetinin arttırılması için gerekli kaynak
ihtiyaçlarını belirleyerek temin etmektedir.
Yukarıda bahsi geçen
faaliyetler mevcut iç kaynaklar ile gerçekleştirilmekte ve gerekli durumlarda
satın alma bölümü tarafından dış tedarik ihtiyaçları karşılanmaktadır.
Referans Dokümanlar
7.1.2.Kişiler
Üniversitemiz bünyesinde
Kalite Yönetim Sistemi’nin kurumsallaşması ve devamlılığının sağlanması adına
“Kalite Koordinatörlüğü” kurulmuştur. Üniversitemiz organizasyon şeması
içerisinde yer alan tüm birimlerde Kalite Yönetim Sistemi’nin etkili bir şekilde
uygulanabilmesi için gerekli nitelikte çalışan istihdamı sağlanmış,
çalışanların görev yetki ve sorumlulukları, ast-üst ilişkileri görev
tanımlarında ayrıntılı olarak dokümante edilmiştir. Ayrıca tüm birimlerin ayrı
ayrı yatay-dikey ilişkileri birim organizasyon şemalarında belirtilmiştir.
Üniversitemiz personel seçimi, planlaması, nitelik tayini esasları mevzuat
kapsamında belirlenmekte ve ilgili kurumlar tarafından Üniversitemize tahsis
edilen atama izni sayıları dikkate alınarak yapılmaktadır.
Referans Dokümanlar
· 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
· 2914 Sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu
· 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu
· PRS11
Hizmet İçi Eğitim Prosedürü
· Personel
Daire Başkanlığı İş Akışları
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
14/24 |
7.1.3.Altyapı
Üniversitemiz,
Kalite Yönetim Sistemi’nin uygulanması, proseslerin işletilmesi, hizmetlerin
devamlılığının sağlanması için gerekli alt yapı ihtiyaçlarını belirlemiş,
karşılamış ve sürekliliğinin sağlanması için gerekli iş ve işlemleri
yapmıştır. Kalite Yönetim Sistemi’nin uygulanmasında sürekliliğin
sağlanması ile takibi ve planlanması iş ve işlemleri aşağıda belirtilen
birimlerce yapılmaktadır:
a) Bakım ve onarım hizmetleri Yapı İşleri ve Teknik Dairesi Başkanlığı ile
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığınca,
b) Bilgi ve bilişim standardında hizmet alt yapısı sağlanması Bilgi İşlem Daire
Başkanlığı ve Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığınca,
c) Sağlık ve spor hizmetleri alt yapısı ise Sağlık, Kültür ve Spor Daire
Başkanlığınca,
d) Alt yapı strateji, bütçe planlama ve finansal destek hizmetleri
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığınca,
e)
Üniversitemiz birimlerinde kullanılan yazılımlar Bilgi İşlem Daire
Başkanlığınca takip edilmekte olup birimin web sayfasında yayınlanmakta
ve bunlar kullanıma sunulmaktadır.
Referans
Dokümanlar
· Yapı
İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı Süreçleri ve İş Akış Şemaları
· Bilgi
İşlem Daire Başkanlığı Süreçleri ve İş Akış Şemaları
· Kütüphane
ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Süreçleri ve İş Akış Şemaları
· Strateji
ve Geliştirme Daire Başkanlığı Süreçleri ve İş Akış Şemaları
· İdari ve
Mali İşler Daire Başkanlığı Süreçleri ve İş Akış Şemaları
7.1.4.Proseslerin
İşletilmesi İçin Çevre
Samsun
Üniversitesinde hizmet uygunluğunu sağlamak amacıyla, hizmetin
gerçekleştirildiği ortamlarda gerekli olan fiziksel, çevresel, sosyal,
psikolojik ve diğer etkenlere (gürültü, sıcaklık, nem, aydınlatma veya hava;
adil, sakin, ayrımcılık olmayan, cepheleşmemiş, stres azaltıcı, moralsizliğin
ve tükenmişliğin önlenmesi, duygusal koruyucu) karşı önlemler alınmıştır.
Çalışma ortamının uygunluğunun sağlanması ve sürdürülmesine ilişkin metotlar
KYS dokümantasyonu kapsamında tanımlanmıştır.
Çevre
şartları her sene yapılan genel memnuniyet anketleriyle sorgulanmakta ve
sonuçlar doğrultusunda aksiyonlar planlanmaktadır.
Referans
Dokümanlar
· PRS05
Şikâyetleri ve Memnuniyeti Değerlendirme Prosedürü
· Akademik Personel ve Memnuniyet Anketi
· İdari-Personel-Memnuniyet Anketi
7.1.5.Kaynakların
İzlenmesi ve Ölçülmesi
Samsun
Üniversitesi ürün ve hizmetlerin şartlara uygunluğunu doğrulamak amacıyla
izleme ve ölçme kullandığı zaman geçerli ve güvenilir sonuçları almak için
ihtiyaç duyulan kaynakları tayin ve tedarik eder. Samsun Üniversitesinde
eğitim- öğretim hizmetlerinin kalitesini etkileyen izleme, ölçme, memnuniyet
anketleri belirlenmiştir.
· PRS05
Şikâyetleri ve Memnuniyeti Değerlendirme Prosedürü
7.1.6.Kurumsal
Bilgi
Samsun
Üniversitesinde hizmetin gerçekleştirilmesi esnasında sahip olduğu kurumsal
bilgi birikiminin sürekliliği sağlanır ve ilgililer tarafından ulaşılabilirliği
internet sayfalarından, kütüphane açık erişim kaynaklarından ya da çevrim içi
dergileri aracılığıyla paylaşılır. Bununla birlikte öğretim elemanlarının
YÖKSİS sayfalarından yayın, proje ve benzeri akademik bilgileri
paylaşılmaktadır.
Referans
Dokümanlar
· Samsun Üniversitesi Web
Sayfası
· Kütüphane ve
Dokümantasyon Daire Başkanlığı
· YÖKSİS
Akademik Kadro Sayfası
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
15/24 |
7.2.Yeterlilik
Samsun Üniversitesinde
hizmet kalitesini etkileyen işleri yapan personelin, uygun öğrenim, eğitim,
beceri ve tecrübe yönünden yeterli olması ve onların gereken yeterliliğe
ulaştırılması esastır. Hizmet kalitesini etkileyen işleri yapan personel için
gerekli nitelikler, ilgili yasal mevzuat şartları da dikkate alınarak
belirlenmiş ve “Görev Tanımları” kapsamında dokümante edilmiştir.
Personelin belirlenmiş
niteliklerinin sağlaması, geliştirilmesi ve KYS’ ye katkılarının arttırılması
amacıyla, gereken eğitimler ve/veya diğer tedbirler planlı ve sistematik bir
şekilde belirlenmekte ve uygulanmaktadır. Yeni başlayan tüm personele oryantasyon
ve hizmet içi eğitimler verilmektedir. Bu amaçla, insan kaynakları yönetimine
ilişkin genel esaslar ve uygulamalar, KYS dokümantasyonu kapsamında tanımlanmış
ve yürütülmektedir.
Referans Dokümanlar
·
PRS11 Hizmet İçi Eğitim Prosedürü
7.3.Farkındalık
Samsun Üniversitesi
Rektörlüğü ve akademik birimlerde bölüm kalite komisyonları, aşağıdaki
konularda kuruluşun/birimin tüm çalışanlarının farkındalığını artırmak için
toplantılar, seminerler, ilanlar ve internet sitesinde yayınlar gibi çeşitli
yöntemler kullanmaktadır:
·
Kalite politikası
·
Kalite hedefleri
·
KYS dokümantasyonları
·
İyileştirilmiş performansın faydaları
dâhil, kendilerinin kalite yönetim sisteminin etkinliğine katkıları
·
Kalite yönetim sisteminin şartlarının
yerine getirilmemesinin etkileri
·
Samsun Üniversitesi Stratejik Plan
Referans Dokümanlar
· PRS11
Hizmet İçi Eğitim Prosedürü
· Samsun Üniversitesi Stratejik Planı
7.4.İletişim
Samsun Üniversitesinde
KYS’ nin başarıya ulaşması ve istenilen sonuçları üretebilmesi için, birimler
ve süreçler arası koordinasyonun etkin bir şekilde sağlanması zorunluluktur. Bu
da ancak iletişim metotlarının ve araçlarının etkin bir şekilde kullanımı ile
mümkündür. Bu amaçla; iletişim metotlarının ve araçlarının kullanımına ilişkin
düzenlemeler, KYS kapsamında tanımlanmış ve dokümante edilmiştir.
Tüm Samsun
Üniversitesi personeli, Resmi Yazışmalarda Uygulanacak Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmeliği’ne göre iç iletişimin etkin bir şekilde
gerçekleştirilmesini sağlarlar.
Dış iletişimi ise
internet sayfaları ve dış paydaşlarla toplantı ve etkinlikler dış
iletişimin parçalarını oluşturur. Dış paydaşlar ile gerçekleştirilen
iletişimde Elektronik Belge Yönetim Sistemi ve İmza Yetkileri Yönergesi’
nde uygulanmaktadır.
Hem iç hem de dış
iletişimde aşağıdaki 5 (beş) sorunun cevaplanması sağlanır:
·
Neyle iletişim kurulacak?
·
Ne zaman iletişim kurulacak?
·
Kiminle iletişim kurulacak?
·
Nasıl iletişim kurulacak?
·
Kim iletişim kuracak?
Referans Dokümanlar
Elektronik
Belge Yönetim Sistemi ve İmza Yetkileri Yönergesi
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
16/24 |
7.5. Dokümante Edilmiş
Bilgi
7.5.1.Genel
Samsun Üniversitesi
Kalite Yönetim Sistemi TS EN ISO 9001:2015 Standardı’ nda istenen dokümante
edilmiş bilgi, Üniversite tarafından, kalite sisteminin etkinliği için gerekli
olduğu belirlenen dokümante edilmiş bilgiyi içermektedir. Kalite Yönetim Sistemleri
dokümanları “Doküman Hazırlama ve Kontrol Prosedürü” ve “Kayıtların
Kontrolü Prosedürü” tanımlanmış olup, “Ana Doküman Takip Listesi” ile takip
edilmektedir.
Referans Dokümanlar
·
PRS01 Doküman Hazırlama ve Kontrolü Prosedürü
·
PRS02 Kayıtların Kontrolü Prosedürü
·
PRS07 OBS Yetki Tanımlama Prosedürü
7.5.2.Oluşturma ve
Güncelleme
Samsun Üniversitesi KYS
dokümantasyonu; iş süreçlerinin etkin bir şekilde çalışması için gerekli temel
politikaları, kuralları, kriterleri ve metotları tanımlar. Bu kapsamda KYS
dokümantasyonu, birbirleriyle ilişkili çeşitli doküman türlerinin bütününden
oluşur.
Samsun
Üniversitesi KYS Dokümantasyonu ve bunların temel işlevleri şu şekildedir:
·
Samsun Üniversitesi Misyonu, Vizyonu ve
Kalite Politikası; Samsun Üniversitesinin hizmet kalitesini sağlama konusundaki
bakış açısını, yaklaşımlarını ve temel politikalarını belirler.
·
Samsun Üniversitesi Stratejik Planı; bu
yaklaşımların somutlaştırılması için stratejileri ortaya koyar, hedefleri
belirler ve bu hedeflere ulaşmadaki başarıyı ve performansı ölçümler.
·
Samsun Üniversitesi Kalite El Kitabı;
kalite yönetim sisteminin genel tanıtımını yapar, temel kurallarını ve uygulama
metotlarını açıklar, ilgili prosedürlere atıfta bulunur.
·
Süreçler, prosedürler, iş akışları,
talimatlar, kılavuzlar, görev tanımları; süreçlerin etkin bir şekilde
çalıştırılması için gerekli metotları ve kuralları açıklar.
·
Formlar ve diğer kayıtlar; süreçlerin
tanımlanan kurallara uygun olarak yürütüldüğüne yönelik kanıtların
oluşturulmasını ve ölçme, analiz ve iyileştirme süreçleri için gerekli
verilerin toplanmasını sağlar.
Bunlara ek olarak, Samsun
Üniversitesi KYS’ yi etkileyen dış kaynaklı dokümanlar da KYS dokümantasyonu
olarak değerlendirilir ve dikkate alınır. Samsun Üniversitesi KYS
dokümantasyonu, internet sitesinde (www.kalite.samsun.edu.tr) tüm personelin
erişebileceği şekilde yayınlanmıştır.
Samsun Üniversitesi KYS’
yi oluşturan dokümanlar ile bunlara ilişkin sorumluluklar Ana Doküman
Listesi’nde belirtilmiştir.
7.5.3.Dokümante Edilmiş
Bilginin Kontrolü
Tüm süreç sahipleri
tarafından oluşturulan ya da revize edilen dokümanlar kontrol amaçlı olarak
Kalite Koordinatörlüğü’ne iletilir. Kalite Koordinatörlüğü ilgili dokümanları
sisteme uyum açısından inceler ve uygun olduğuna karar verirse kalite çalışma
gurubunun onayı ile yayınlar.
Referans Dokümanlar
· PRS01
Doküman Hazırlama ve Kontrolü Prosedürü
· PRS02
Kayıtların Kontrolü Prosedürü
8- OPERASYON
8.1.Operasyon Planlama ve
Kontrol
Samsun Üniversitesi,
faaliyet alanları kapsamında sunduğu hizmetlerin, etkin şekilde
gerçekleştirilmesi için, öncesinde gerekli planlamalarını yapar, uygular ve
bunların kontrol faaliyetlerini yerine getirir. Operasyonel olarak planlanan ve
kontrol faaliyetleri yapılacak hizmetler, tüm eğitim-öğretim ve araştırma
geliştirme proseslerini kapsar.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
17/24 |
Üniversitemiz, her
eğitim-öğretim yılı başlamadan önce eğitim-öğretim faaliyetleri kapsamında,
akademik takvimi planlar ve yayınlar. Akademik takvim planlanırken hizmetlerin
aksatılmadan yürütülmesi için tüm etkenler dikkatle incelenir (diğer kurum
ve kuruluşların programları, resmi tatil günler vb.). Öngörülemeyen sapmalar
“Düzeltici ve iyileştirici Faaliyetler”
kapsamında ele alınır, yeni planlamalar ve kontroller yapıldıktan sonra
yayınlanır.
Eğitim-öğretim, araştırma ve geliştirme hizmetlerinin planlanması ve kontrolü
ilgili mevzuatlar ile yasalar çerçevesinde planlanır, bunların kontrolü
yapılır. Hizmetlerin gerçekleştirilmesine yönelik her bir faaliyet için
süreçler planlanmış; prosedürler, iş akışları, talimatlar, formlar ve
kılavuzlar hazırlanmış olup kurumsal yapı içerisinde gerekli bilgilendirmeler
ve duyurular yapılmıştır.
Üniversitemizde planlanan eğitim-öğretim, araştırma ve geliştirme hizmetleri
ile planlarda meydana gelen değişiklikler, değişikliklerin sonuçları ve olumsuz
etkilerini azaltmak için tüm prosesler “Yönetim Gözden Geçirme Toplantısında”
kontrol edilip gözden geçirilmektedir.
Eğitim-öğretim
hizmetlerinin planlaması ve sunumu, YÖK tarafından denetim ve kalite güvencesi
değerlendirmesi yapılarak kontrolü gerçekleştirilmektedir.
Referans Dokümanlar
İç Kaynaklı
Referans Dokümanlar
·
PRS01 Doküman Hazırlama ve Kontrolü Prosedürü
·
PRS06 Eğitim-Öğretim Hizmetlerinin Planlanması Prosedürü
·
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı Süreçleri ve İş Akış Şemaları
·
YÖK Kalite Güvencesi Yönetmeliği
·
Samsun
Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
·
Samsun
Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
·
Samsun
Üniversitesi Başarı Değerlendirme Yönergesi
·
Samsun
Üniversitesi Ek Sınav Uygulama Yönergesi
·
Samsun
Üniversitesi Hazırlık Sınıfı ve Yabancı Dil Dersleri Yönergesi
·
Samsun
Üniversitesi Yaz Dönemi Yönergesi
·
Samsun
Üniversitesi Yurt Dışından Öğrenci Kabulü Yönergesi
·
Samsun
Üniversitesi Ders Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi
Dış Kaynaklı Referans
Dokümanlar
· Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
· Yurtdışı Yükseköğretim Diplomaları
Tanıma ve Denklik Yönetmeliği
· Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
· Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
18/24 |
8.2.Ürün ve Hizmetler
İçin Şartlar
8.2.1.Müşteri İle
İletişim
Öğrencilerle etkin
iletişimin sağlanması için gerekli ortam oluşturulmakta, onların soru ve
sorunlarının çözümüne yönelik faaliyetler sürdürülmektedir. Öğrenci
şikâyetlerinin ele alınması ve çözümlenmesi, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı,
bölüm sekreterliklerince telefon, kurumsal e-posta ve karşılıklı iletişim
yoluyla yapılmaktadır. Bununla birlikte eğitim hizmetleri sunumu ile ilgili
olarak dönem sonlarında memnuniyet anketleri yapılarak geri bildirimler
alınmakta ve değerlendirilmektedir.
Referans Dokümanlar
·
PRS05 Şikâyetleri ve Memnuniyeti Değerlendirme Prosedürü
·
Simer
Başvuruları
·
4982 Sayılı Bilgi Edinme Kanunu
8.2.2.Ürün ve Hizmetler
İçin Şartların Tayin Edilmesi
Samsun Üniversitesinde
eğitim-öğretim hizmetleri ile ilgili şartlar; ilgili mevzuat, Bologna Sistemi,
öğrencilerin ihtiyaç ve beklentileri ve üniversitenin mevcut olanakları dikkate
alınarak belirlenmekte ve uygulanmaktadır.
Eğitim-öğretim
programlarının özellikleri, bu programlara kayıt şartları, öğrenci seçme ve
yerleştirme işlemleri ilgili mevzuat doğrultusunda YÖK ve ÖSYM tarafından belirlenmekte
ve uygulanmaktadır.
Öğrenci kayıt işlemlerine
yönelik faaliyetler ilgili mevzuat kapsamında yürütülmekte olup ilgili KYS
dokümantasyonunda tanımlanmıştır.
Referans Dokümanlar
·
Samsun Üniversitesi Eğitim, Öğretim ile ilgili Yönetmelik ve Yönergeleri
·
PRS06 Eğitim-Öğretim Hizmetlerinin Planlanması Prosedürü
·
PRS05
Şikâyetleri ve Memnuniyeti Değerlendirme Prosedürü
8.2.3.Ürün ve Hizmetler
İçin Şartların Gözden Geçirilmesi
Eğitim-öğretim
hizmetlerinin sunumunda Bologna Sistemi kapsamında her dönem sonu ders
içerikleri değerlendirme anketleri ve mezun/işveren anketleri ile sunulan
hizmetin gözden geçirilmesi yapılmakta ve gerekli güncellemeler
uygulanmaktadır.
Referans
Dokümanlar
·
Eğitim ve Öğretim Planlama Süreçleri ve İş Akış şemaları
·
PRS05 Şikâyetleri ve Memnuniyeti Değerlendirme Prosedürü
8.2.4.Ürün ve Hizmetler
İçin Şartların Değişmesi
Samsun Üniversitesinde
öğrenciye verilecek hizmetlerde oluşması muhtemel bir değişiklik durumunda
ilgili değişikliklerin öğrencilere derhal duyurulması Bologna Sistemi ve bölüm
internet sayfaları aracılığı yapılmakta ve değişiklikten etkilenen tüm dokümantasyonun
revize edilmesi Bologna Sistemi ile sağlanmaktadır.
Referanslar:
·
PRS06 Eğitim-Öğretim Hizmetlerinin Planlanması Prosedürü
8.3.Ürün ve Hizmetlerin
Tasarımı ve Geliştirilmesi
Samsun Üniversitesi
bünyesinde ders tasarımlarına ilişkin tüm bilgiler Bologna Sistemi’nde
tanımlanmıştır. Yeni programların ve derslerin açılması, bunlarda değişiklik
yapılması ve program yeterliliklerinin belirlenmesi, tek başına Samsun
Üniversitesi yetkisinde olmayıp YÖK tarafından belirlenen mevzuat ve Bologna
Süreci kuralları doğrultusunda yürütülmektedir.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
19/24 |
Bu nedenle, program
tasarım ve geliştirme süreçleri belirlenirken ve uygulanırken mevzuat
hükümlerine göre hareket edilmektedir. Yeni programların ve derslerin açılması
ile bunlarda değişiklik yapılmasına ilişkin uygulamalar, ilgili iş akış
süreçlerinde tanımlanmıştır.
Referans Dokümanlar
·
PRS12 Eğitim Öğretim Hizmetlerinin Tasarımı Prosedürü
·
PRS06 Eğitim-Öğretim Hizmetlerinin Planlanması Prosedürü
·
PRS07 OBS Yetki Tanımlama Prosedürü
8.4.Dışarıdan Temin
Edilen Proses, Ürün ve Hizmetlerin Kontrolü
8.4.1.Genel
Samsun Üniversitesinde
satın alma faaliyetlerinin, ilgili yasal mevzuata uygun olarak yürütülmesi
esastır. Bu kapsamda, satın alma ihtiyaçlarının belirlenmesi, bütçelenmesi,
finansmanı, tedarikçi seçimi ve değerlendirmesine ilişkin süreçler tanımlanmış
ve dokümante edilmiştir.
Satın alınan ürün ve
hizmet tedarikçilerinin seçimi ve değerlendirilmesinde yasal mevzuatın izin
verdiği ölçüde, ürün, hizmet kalitesi, fiyat ve teslim süresi gibi temel
kriterler dikkate alınmakta ve en uygun tedarikçi ile çalışılması
sağlanmaktadır.
8.4.2.Kontrolün Tipi ve
Boyutu
Satın alınan ürün ve
hizmetlerin, satın alma şartlarına uygunluğunun kontrolü ilgili süreçler
kapsamında tanımlanmış olup, kabul ve muayene süreçleri ile yürütülmektedir.
8.4.3.Dış Tedarikçi İçin
Bilgi
Satın alma ihtiyaçları,
genel bütçe çalışmaları kapsamında ilgili birimler tarafından
değerlendirilmekte ve belirlenmekte, bunun ardından üniversite bütçesi
oluşturulmaktadır. Satın alma talepleri ilgili formların tedarikçilere
iletilmesi ile ya da proje bazlı işlerde sözleşmelerde tanımlandığı şekliyle
gerçekleştirilir.
Tedarikçilerin
değerlendirilmesi satın almayı gerçekleştiren İdari ve Mali İşler Daire
Başkanlığı, Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı, Sağlık, Kültür ve Spor
Daire Başkanlığı ile Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü birimleri tarafından satın
alma prosedürü kapsamında yıllık olarak yapılmaktadır.
Referans
Dokümanlar
·
4737 Sayılı Kamu İhale Kanunu
·
4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu
·
Satın Alma Süreç ve İş Akışları
8.5. Üretim ve Hizmetin
Sunumu
8.5.1. Üretim ve Hizmetin
Sunumunun Kontrolü
Samsun Üniversitesinde
eğitim-öğretim hizmetlerine ilişkin süreçler genel olarak dersler, sınavlar,
stajlar, öğrenci işlemleri, mezuniyet işlemleri gibi konu başlıklarını
kapsamaktadır. Eğitim-öğretim hizmetlerinin tanımlanmış şartlara uygun bir
şekilde sunulması için ilgili esaslar belirlenmiş ve dokümante edilmiştir.
Eğitim-öğretim
hizmetlerinin sonuçları, sınavlar ve öğrencilerin başarı durumları gibi bazı
göstergelerle izlenebiliyor olsa bile öğrencilerin aldıkları bilgiyi
kullanabilme becerileri ve bunun sonucunda topluma sağlanan faydayı ölçümlemek
ve kontrol altında tutmak ancak belirli bir düzeyde gerçekleşmektedir. Bunu
sağlamada en önemli noktalar, ders programları ve akademik personelin
yeterlilik düzeyleridir.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
20/24 |
Samsun Üniversitesinde
eğitim-öğretim hizmetleri ve bu hizmetlerde görev alan akademik personelin
yeterliliklerine ilişkin düzenleme ve uygulamalar, ilgili mevzuata göre yürütülmektedir.
Eğitim-öğretim hizmetlerinin planlaması ve sunumu için kontroller YÖK
tarafından denetim ve kalite güvencesi değerlendirmesi yapılarak
gerçekleştirilmektedir.
Referans Dokümanlar
·
Ön
lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
·
Lisansüstü
Eğitim Öğretim Yönetmeliği
·
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı Süreç ve İş Akışları
·
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı Organizasyon Şemaları
8.5.2. Tanımlama ve İzlenebilirlik
· Samsun
Üniversitesi sunduğu hizmetlerin izlenebilirliğini, benzersiz bir kodlama
sistemi ile numaralandırma yapmak suretiyle, aşağıda belirtilen şekillerde
yapmaktadır:
· Tüm
yazışmalar (gelen ve giden evrak) EBYS sistemi üzerinden kayıt altına alınmakta
ve numaralandırılmakta,
· Öğrencilerimize
izlenebilirliği ve kontörlü öğrenci numarası, diploma numarası ve T.C. kimlik
numarası ile yapılmakta,
· Personelin
izlenebilirliği, kurum sicil numarası ile yapılmakta,
· Araç,
gereç ve ekipmanların izlenebilirliği demirbaş numarası ile yapılmakta,
· Eğitim-öğretim
programlarının izlenebilirliği Ders Bilgi Paketleri Sistemi ile yapılmakta,
· Bilimsel
araştırma hizmetleri proje kodu ve numarası ile yapılmakta,
· Toplumsal
hizmetler (eğitimler), sertifika veya katılım belgesi numarası ve EBYS
yazışmaları ile yapılmakta,
· Satın
alma hizmetleri MYS üzerinden numaralandırılmakta ve izlenmekte.
Üniversitemiz, sunduğu
hizmetlerin izlenebilirliğini ve kontrolünü oluşturduğu veya oluşturulan web
alt yapı sistemleri ile sağlamaktadır (EBYS, Mezuniyet Bilgi Sistemi, OBS,
KBS, MYS). Bu sistemlere ait bilgiler belirli aralıklar ile Üniversitemiz tarafından
veya ilgi kurum/kuruluşlar tarafından yedeklenerek saklanmakta ve muhafaza
edilmektedir.
8.5.3. Müşteri ya da Dış
Tedarikçiye Ait Mülkiyet
Samsun Üniversitesi
öğrencilerine ilişkin kişisel bilgilerin korunması ve güvenliğinin sağlanması
için gerekli önlemleri almıştır. Bu bilgiler elektronik ortamda oluşturulmakta
ve korunmaktadır. Bu bilgilerin oluşturulduğu ve saklandığı ortamlar ile bunlara
ilişkin kurallar ilgili KYS dokümantasyonunda tanımlanmıştır. Samsun
Üniversitesi ön lisans, lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin yönetmelikler
ile tanımlanan müşteri mülkiyeti aşağıdaki gibidir:
·
Diploma
·
Nüfus cüzdanı bilgileri
·
Kayıt formları
·
Transkript
·
Staj bilgi formu
·
Staj değerlendirme formu
·
Staj defteri
·
Proje/bitirme tezleri
·
Ders ödevleri
·
Ders sınav kâğıtları
·
Laboratuvar numuneleri
Öğrencinin aldığı notlar
ders öğretim üyesi girişi ile ilgili programlara girilmekte ve öğrenci isteği
doğrultusunda şahsi başvurusu sonrası şahsına teslim edilmektedir. Staj yapılan
bölümlerde, staj bilgi formu ve staj defteri ilgili bölümlere teslim
edilir. Stajların değerlendirilmesinden sonra staj değerlendirme formuna
işlenir.
Proje ve bitirme tezleri
bölümlerin istekleri doğrultusunda bölümlere teslim edilir. Yapılan çalışmalar
için gerekli görüldüğü takdirde patent başvurusu yapılabilir. Dersler sırasında
dersin öğretim üyesi tarafından verilen ödevler, yapılan sınavlar yine ders
öğretim üyesi tarafından değerlendirilir.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
21/24 |
Laboratuvarlarda bulunan
her türlü numunenin saklanması ve muhafaza edilmesi numune niteliğine göre
laboratuvar sorumlusu tarafından yapılır.
Mülkiyet kapsamında
değerlendirilen unsurlara zarar gelmesi halinde süreç ile ilgili birim
tarafından öğrenci veya diğer paydaşlara direkt bilgi verilir.
8.5.4.Muhafaza
Samsun Üniversitesinde
sunulan hizmetler için kullanılan ve Satın Alma Prosedürü kapsamında temin
edilen ürünlerin, kullanımlarına kadar uygun şartlarda muhafaza edilmesi için
gerekli esaslar belirlenmiş, fiziksel ve ortam şartları sağlanmıştır.
Referans Dokümanlar
·
Satın
Alma Süreç ve İş Akışları
8.5.5.Teslimat Sonrası
Faaliyetler
Samsun Üniversitesi
mezunlarını ve mezunlarını çalıştıran işverenlerin memnuniyetlerini ve
beklentilerini Mezun Bilgi Sistemi ile yılda bir kez ölçümleyerek kontrolünü
sağlar. Bu sayede mezunlardan ve işverenlerden gelen taleplere istinaden ilgili
ders program ve içeriklerinin güncellenmesi, uygulamaların iyileştirilmesi ya
da değiştirilmesi gibi aksiyonların gerçekleştirilmesi sağlanır.
Referans Dokümanlar
8.5.6.Değişikliklerin
Kontrolü
Samsun Üniversitesinde,
hizmet sunumu veren birimlerinde yasal mevzuat ve ilgili standartlar göz önünde
bulundurulmaktadır. Eğitim-öğretim hizmetlerinde yapılan değişikliklerin
kontrolü Bologna Sistemi ve/veya ilgili program akreditasyonu kuralları çerçevesinde
yapılmaktadır.
Yapılan değişiklikler
ilgili bölüm internet sayfalarında ve Bologna Sistemi’nde duyurulmaktadır.
Referans Dokümanlar
·
PRS12 Eğitim Öğretim Hizmetlerinin Tasarımı Prosedürü
·
PRS06 Eğitim-Öğretim Hizmetlerinin Planlanması Prosedürü
8.6.Ürün ve Hizmet Sunumu
Samsun Üniversitesi
Rektörlüğü eğitim hizmeti sunumunda program akreditasyonlarına öncelik
vermektedir. Bu akreditasyonlar sayesinde program çıktıları belirlenerek
öğrencilerin belirlenen çıktıları kazanması amaçlanmaktadır. Diploma teslimi
ile birlikte diploma eki hazırlanarak öğrenciye mezuniyet aşamasında teslim edilmektedir.
Mezuniyet ile ilgili tüm
kayıtlar Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından muhafaza edilmektedir.
Diplomalar, ilgili Dekan/Yüksekokul Müdürü/Enstitü Müdürü ve Rektör tarafından
imzalanır.
Referans Dokümanlar
·
Diploma
Diploma Eki, Diğer Belgelerin Düzenlenmesi Dair Yönerge
·
Ön
lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
·
Lisansüstü
Eğitim Öğretim Yönetmeliği
8.7.Uygun Olmayan
Çıktıların Kontrolü
Samsun Üniversitesinde
sunulan hizmetlerde ve bu hizmetlerin gerçekleştirilmesinde kullanılan ürün ve
altyapıda ortaya çıkabilecek uygunsuzluklar ve bu uygunsuzlukların ortadan
kaldırılmasına yönelik faaliyetler ilgili KYS dokümantasyonunda tanımlanmış ve
uygulanmaktadır.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
22/24 |
Referans Dokümanlar
· PRS10
Uygun Olmayan Hizmetlerin Kontrolü Prosedürü
9-PERFORMANS VE
DEĞERLENDİRME
9.1.İzleme, Ölçme,
Analiz, Değerlendirme
9.1.1.Genel
Samsun Üniversitesinde
eğitim-öğretim hizmetlerinin istenilen şartları karşılamasının garanti altına
alınması ve bunların doğrulanması amacıyla, süreçlerin uygun noktalarında
çeşitli kontrol ve doğrulama faaliyetleri gerçekleştirilmektedir. Kontrol noktaları
ve faaliyetleri, iş akış süreçlerinde belirtilmiştir.
Sınavlar, ders geçme ve
mezuniyet, öğrencilerin başarı değerlendirmesine ilişkin metotlar, ilgili KYS
dokümantasyonunda tanımlanmış ve uygulanmaktadır.
KYS süreçlerinin,
tanımlanmış kurallara uygun olarak çalışması, ilgili süreç sorumlusu birim
yöneticileri tarafından sürekli izlenilerek yerine getirilir. Herhangi bir
uygunsuzluk tespit edilmesi durumunda, ilgili prosedürlere göre düzeltici
faaliyetler gerçekleştirilir.
Bununla birlikte, KYS
süreçlerinin etkin çalışması durumunda ulaşılması hedeflenen iş sonuçları,
stratejik planlama ve birimlere ait kalite hedefleri kapsamında belirlenmiş ve
düzenli olarak ölçülmesi ve raporlanması için gerekli düzenlemeler yapılmıştır.
Eğitim-öğretim hizmetlerinin uygunluğuna ilişkin veriler analiz edilmekte ve
düzenli olarak raporlanmaktadır.
Referans Dokümanlar
·
PRS10 Uygun Olmayan Hizmetin Kontrolü Prosedürü
9.1.2.Müşteri Memnuniyeti
Samsun Üniversitesinde
öğrenci ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanmasına yönelik olarak memnuniyet
düzeyini izlemek ve ölçmek için metotlar belirlenmiş ve bunlar uygulanmaktadır.
Referans Dokümanlar
·
PRS05 Şikâyetleri ve Memnuniyeti Değerlendirme Prosedürü
9.1.3.Analiz ve
Değerlendirme
Samsun Üniversitesi KYS’
nin uygunluğunu ve etkinliğini göstermek ve sürekli iyileştirilmesinin nerede
yapılabileceğini değerlendirmek için gerekli veriyi belirler, toplar ve analiz
eder.
KYS kapsamında
tanımlanmış olan formlar kullanılarak oluşturulan kayıtlar, veri kaynaklarını
oluşturur. Mevzuatın zorunlu kıldığı veya Samsun Üniversitesi KYS için gerek
görülen raporlamalar, bunların hazırlanma ve yayınlanmasına ilişkin metotlar,
ilgili KYS dokümantasyonunda ve iş akış süreçlerinde belirtilmiştir
9.2.İç Tetkik
Samsun Üniversitesi’nde,
KYS’ nin,
·
İlgili standart, mevzuat ve oluşturulan
KYS şartlarına uyup uymadığını,
·
Etkin uygulanıp uygulanmadığını ve
devamlılığın sağlanıp sağlanmadığını belirlemek üzere planlı aralıklarla iç
denetimler yapmaktadır. Denetim programı, planlanması ve yürütülmesi,
sonuçların raporlanması ve kayıtların muhafaza edilmesi ilgili KYS dokümantasyonunda
tanımlanmıştır.
Referans Dokümanlar
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
23/24 |
9.3.Yönetimin Gözden
Geçirmesi
9.3.1.Genel
Samsun Üniversitesinde,
KYS’ nin uygunluğunun, yeterliliğinin ve etkinliğinin sürekliliğini sağlamak
amacıyla yılda en az bir kez olmak üzere birimler tarafından Sistem Performans
Raporu hazırlanır. Birimlerden gelen raporlar girdi olarak değerlendirilir ve
Üst Yönetim tarafından Senato/Yönetim Kurulu’nda YGG toplantısı yapılır.
Referans Dokümanlar
·
PRS04
Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
9.3.2.Yönetimin Gözden
Geçirme Girdileri
Samsun Üniversitesinde
senede bir kez yapılan YGG toplantılarının girdileri aşağıda tanımlanmıştır:
– Birimlerden gelen
performans raporları
a) Önceki yönetimin
gözden geçirme toplantılarında karar alınan faaliyetler içinde kendi
birimlerini ilgilendiren konuların durumu,
b) Kalite yönetim sistemi
ile ilgili iç ve dış hususlardaki değişiklikler,
c) Müşteri memnuniyeti ve
ilgili taraflardan gelen geri bildirimler,
ç) Kalite hedeflerine
erişme derecesi,
d) Süreç performansı ve
hizmetlerin uygunluğu,
e) Uygunsuzluklar ve
düzeltici faaliyetler,
f) İzleme ve ölçme
sonuçları,
g) İç ve dış denetim
sonuçları,
ğ) Dış tedarikçilerin
performansı.
– Kaynakların varlığı,
– Risk ve fırsatları
belirleme faaliyetleri için gerçekleştirilen faaliyetlerin etkinliği,
– İyileştirme için
fırsatlar.
Referans Dokümanlar
·
PRS04
Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
9.3.3.Yönetimin Gözden
Geçirme Çıktıları
Üst yönetim düzeyinde
gerçekleştirilen Yönetim Gözden Geçirme faaliyetlerinin düzenlenmesine ilişkin
esaslar KYS dokümantasyonunda tanımlanmıştır.
Referans Dokümanlar
· PRS04
Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
10- İYİLEŞTİRME
10.1.Genel
Üniversitemiz sunduğu
hizmetlerin performans ve etkinliğini arttırmak, paydaşların şartlarını ve
memnuniyetlerini arttırmanın yanı sıra gelecekteki ihtiyaç ve beklentilerini de
karşılamak dâhil, uygulamada istenmeyen durumlar ve uygunsuzlukları önceden tespit
etmek, önleyip, düzeltmek için iyileştirme çalışmaları yapmaktadır.
|
SAMSUN ÜNİVERSİTESİ KALİTE EL KİTABI |
Doküman No |
KEK01 |
Yayın Tarihi |
18.05.2021 |
||
Revizyon No |
02 |
||
Revizyon Tarihi |
|
||
Sayfa No |
24/24 |
Referans Dokümanlar
- PRS04 Yönetim Gözden Geçirme Prosedürü
- PRS10 Uygun Olmayan Hizmetin Kontrolü Prosedürü
- PRS05 Şikâyetleri ve Memnuniyeti Değerlendirme Prosedürü
- PRS03 İç Tetkik Prosedürü
- Samsun Üniversitesi Stratejik Planı
- Kalite Politikası
10.2.Uygunsuzluk ve
Düzeltici Faaliyet
Samsun Üniversitesi
tekrarını önlemek için uygunsuzlukların nedenini ortadan kaldırmak amacıyla
aşağıda belirtilen şartlar belirlenmiş ve uygulanmaktadır:
- Uygunsuzlukların gözden
geçirilmesi,
- Uygunsuzlukların nedenlerinin
belirlenmesi,
- Uygunsuzlukların tekrarlanmamasını
sağlamak için faaliyete olan ihtiyacın değerlendirilmesi,
- Gerekli faaliyetin belirlenmesi ve
uygulanması,
- Başlatılan faaliyetin sonuçlarının
kayıtları,
- Başlatılan düzeltici faaliyetin
gözden geçirilmesi
10.3.Sürekli İyileştirme
Samsun Üniversitesinde
KYS’ nin sürekli olarak iyileştirilmesi, hizmet kalitesi ve öğrenci
memnuniyetinin arttırılması esastır. Samsun Üniversitesi; kalite politikası,
stratejik plan verileri, denetim sonuçları, veri analizi, düzeltici ve iyileştirici
faaliyetler, sistem performans raporları ve yönetimin gözden geçirme
kayıtlarını kullanarak Kalite Yönetim Sistemi’nin etkinliğini sürekli
iyileştirmektedir.